Tuesday, November 10, 2009

Tepung Kacang Hijau

Inilah rupa tepung kacang hijau, insyaAllah akan digunakan apabila membuat Talam Pandan Chan.


Tepung in diterbangkan khas dari Stockholm. Terima kasih.

Wednesday, October 28, 2009

Talam Pandan



Talam Pandan ni saya guna resipi Talam Gula Merah juga, bezanya gantikan gula merah dengan daun pandan.

Bahan-bahan:

Lapisan Bawah
5 helai daun pandan (kisar dengan 1 cawan air dan tapis)
1 3/4@ 2 cawan gula pasir
5 cawan air (1 cawan untuk mengisar daun pandan)
2 cawan tepung gandum
2 sudu besar tepung ubi
1 sudu kecil air kapur (saya larutkan 1 sudu kecil kapur dengan sedikit air)

Kukus selama 20 minit (pastikan air kukusan mendidih terlebih dahulu sebelum menuang adunan kedlam loyang yang telah panas)

Lapisan Atas

3 cawan santan
1/2 cawan tepung gandum
1/2 cawan tepung beras
1 sudu kecil garam
1 sudu besar tepung ubi

Campur sebati semua bahan dan tapis.
Tuangkan adunan kedlam loyang dan kukus selama 15 minit lagi.( cakar sedikit lapisan bawah menggunakan garfu sebelum menuangkan lapisan atas )

Selamat mencuba.

Thursday, October 22, 2009

Acar Datin Nik



Terima kasih Datin Nik kerana sudi berkongsi resipi acar ni. Memang kena dengan selera saya. Pertama kali buat acar ni saya dah puas hati.Resipi ini ditulis sendiri oleh anak Datin Nik dan diberikan kepada saya 2 minggu sebelum saya berpindah ke Moscow. Terima kasih sekali lagi dan mintak halal ya Datin, saya berkongsi resipi dengan rakan-rakan maya.

Mixed Vegetable Pickles

Ingredients:

10 cucumbers - cut into 3x1.5 size
3 carrots - cut as above
250g cabbage - cut 3cm wide
150g long beans
150g cauli flower - cut into small flowered
200g small onions - quartered
6 pcs red chillies - deseeded and quatered
6 pcs green chillies - as above
10 clove garlic - sliced
2 cups roasted peanut- 1 cup whole and 1 cup pounded coarsely
2 cups roasted sesame seeds
4 cups white vinegar
1 cup cooking oil

4 tbsp chilli powder
2 tbsp tumeric powder
3 tbsp water
combine to make into paste **

1 1/2 tsp salt
1 1/3 cups sugar
1 cup raisin

Method:

1. Boil vinegar
2. Blanch all the vegetables separately for about 1-2 mins. Drain and combine to cool in one container
3. Add sugar to the vegetables and mix well
4. Heat one cup of oil in a frying fanand saute the garlic. Brown till fragrant, remove from pan
5. Then saute the paste** until fragrant
6. Add salt, remove pan from the stove and allow to cool.
7. Mix all the sauted ingredients together with oil, garlic, raisins roasted peanuts and sesame seed and remaining ingredients to the vegetables.
8. Mix well and leave overnight before serving.

Nota: Saya buat acar ini sedikit sahaja. Saya kurangkan sukatan semua bahan2 diatas. Begitu juga gula dan garam ikut kesesuaian citarasa masing2.

Selamat mencuba. Memang berbaloi bagi peminat acar.

3.

Talam Gula Merah 2



Sebenarnya Resipi Talam Gula Merah 2(TGM 2) ni sama sahaja seperti Talam Gula Merah
(TGM 1).Saya tidak puas hati rasa TGM 1 yang kurang rasa gula merahnya. Mungkin jenis gula merah yang saya gunakan tidak berwarna gelap dan tidak wangi. Oleh itu saya menambah 1 cawan lagi untuk TGM 2. Hasilnya seperti gambar diatas. Lebih gelap dan lebih terasa gula merahnya, tapi...masih belum mencapai rasa talam gula merah yang arwah emak saya pernah buat. Apa nak buat...balik Malaysia nanti saya mesti cari gula merah asli tu..

Bahan-bahan:

Lapisan Bawah
2 cawan gula merah
1/2 cawan gula pasir
5 cawan air

Satukan semua bahan-bahan diatas dan sejukkan.
Setelah sejuk masukan:

2 cawan tepung gandum
2 sudu besar tepung ubi
1 sudu kecil air kapur (saya larutkan 1 sudu kecil kapur dengan sedikit air)

Kukus selama 20 minit (pastikan air kukusan mendidih terlebih dahulu sebelum menuang adunan kedlam loyang yang telah panas)

Lapisan Atas

3 cawan santan
1/2 cawan tepung gandum
1/2 cawan tepung beras1 sudu kecil garam

Campur sebati semua bahan dan tapis.
Tuangkan adunan kedlam loyang dan kukus selama 15 minit lagi.( cakar sedikit lapisan bawah menggunakan garfu sebelum menuangkan lapisan atas )

Monday, October 19, 2009

Talam Gula Merah 1



Resipi Talam Gula Merah ni sumbangan Pn Julia.Terima kasih kongsi resipi.

Bahan-bahan:

Lapisan Bawah
1 cawan gula merah
1/2 cawan gula pasir
5 cawan air

Satukan semua bahan-bahan diatas dan sejukkan.
Setelah sejuk masukan:

2 cawan tepung gandum
2 sudu besar tepung ubi
1 sudu kecil air kapur (saya larutkan 1 sudu kecil kapur dengan sedikit air)

Kukus selama 20 minit (pastikan air kukusan mendidih terlebih dahulu sebelum menuang adunan kedlam loyang yang telah panas)

Lapisan Atas

3 cawan santan
1/2 cawan tepung gandum
1/2 cawan tepung beras1 sudu kecil garam

Campur sebati semua bahan dan tapis.
Tuangkan adunan kedlam loyang dan kukus selama 15 minit lagi.( cakar sedikit lapisan bawah menggunakan garfu sebelum menuangkan lapisan atas )

Selamat mencuba

Saturday, October 17, 2009

Talam Pandan Chan



Ok saya nak cerita sedikit pasal Talam Pandan Chan ni.

Pn Chan ni salah seorang staff di KS. Beliau sudah lama tinggal menetap di Stockholm dan telahpun mendapat PR Sweden.
Kepakaran beliau membuat kuih muih nyonya dan pastri memang dah diketahui oleh semua orang yang megenali beliau. Kebetulan suami beliau juga seorang tukang masak direstoran Malaysia di Stockholm.
Pertama kali merasa talam pandan ni saya terus jatuh cinta dengan rasa dan rupanya. Bayangkan lapisan bawahnya berwarna hijau cerah dan bau wangi serta rasa pandan yang segar sangat menyelerakan, sementara lapisan atas putih gebu dan lemak. Cantik dipandang dan rasanya sedap tidak terkata.

Bukan saya nak memuji berlebihan tetapi memang saya tidak pernah makan Talam Pandan yang sesedap itu.
Beliau pula tidak lokek untuk berkongsi resipi dan menunjukkan cara-cara memasak talam ni. Sayangnya pada hari demo memasak Talam Pandan tersebut saya tidak dapat hadir.

Patutlah talam pandannya sedap dan cantik, rupa2nya cara membuatnya agak rumit dan mesti teliti dalam setiap sukatan bahan-bahannya.
Memandangkan ketika itu saya tidak mempunyai penimbang digital, saya pendamkan saja hasrat untuk mencuba talam ni.

Hinggalah akhirnya saya berpindah ke Moscow dan membeli penimbang digital. Penimbang dah ada, tepung kacang hijau pula tiada di Moscow ni. Semangat yang berkobar-kobar nak mencuba resipi kuih talam ni saya teruskan. Saya goreng kacang hijau dan kisar sendiri. Hasilnya jadilah tepung kacang hijau yang agak kasar walaupun dah diayak berkali2.
Semasa mengisar kacang hijau tu baunya sangat wangi dan saya sangat teruja.

Akhirnya,suatu hari dalam bulan Ramadhan yang lepas saya membuat kuih talam ni.
Apabila saya keluarkan daripada pengukus rupa talam ni sangat sempurna dan hati saya gembira bukan main.Warna hijau tidaklah sehijau Talam Pandan Chan kerana daun pandan yang terhad. Saya membayangkan rasanya mesti seperti Talam Pandan Chan.

Selepas berbuka saya memotong kuih talam ni dan memang cantik rupanya(pada pandangan sayalah) cuma kurang hijau. Tak apalah kata hati saya. Tapi.... bila saya makan rasanya 100% berbeza daripada Talam Pandan Chan. Kenapa???
Saya bagi suami dan anak2 rasa. Hah! nak habiskan sepotong kecil pun mereka tak lalu....

Rupa-rupanya baru saya tau..selepas digoreng tanpa minyak, kacang hijau tu hendaklah dibuang kulitnya sebelum dikisar . Patutlah rasanya semacam. Hanya suami dan anak2 saya aje yang tau rasanya...

Tak apalah kita belajar daripada kesilapan. Sengaja saya letak gambar Talam Pandan Chan yang tidak menjadi ni sebagai kenang-kenangan dan kesungguhan saya nak mencuba resipi ni.

NOTA: Pada 15 Oktober saya telah menerima tepung kacang hijau yang telah diterbangkan khas dari Stockholm. Kawan saya, Pn Faridah bermurah hati membelikan untuk saya atas dasar kawan dan simpati. Sebak dan terharu saya dengan usaha kawan saya ni. InsyAllah saya akan letak gambar Talam Pandan Chan yang sempurna. Tunggu..

Tuesday, October 13, 2009

Jemput-jemput Masin



Bahan-Bahan:

6 senduk kecil tepung serbaguna
1 biji bawang besar (bawang besar kat sini besar sebiji dah cukup)
1 mangkuk kecil taugeh- buang ekor/akar
1/2 batang lobak/karot - potong dadu
2 batang daun bawang
garam secukup rasa
sedikit ikan bilis - tumbuk kasar
Air panas yang mencukupi.
Minyak untuk mengoreng

Cara:

Campurkan semua bahan dalam mangkuk yang sesuai.
Gaul sebati dan masukkan air panas yang mendidih sedikit demi sedikit.
Kacau sehingga menjadi adunan yang dikehendaki. (adunan ni melekat dan agak susah untuk dikaup balik)
Panaskan minyak, celupkan sudu kedalam minyak yang panas( supaya tidak melekat pada tepung)
Sudukan adunan kedalam minyak yang panas mengikut saiz yang dikehendaki dan goreng sehingga kekuningan.
Ulang sehingga adunan habis.

Nasi Lemak Moscow

Roti Gulung Sosej

Friday, October 2, 2009

Rempeyek Azah



Saya namakan rempeyek Azah kerana Pn Azah sudi membancuh adunan remepyek ni. Saya cuma bawa bahan kerumah dia dan semuanya beres. Malangnya, dek kerana kesuntukan masa saya perap bancuhan ni 5 hari didalam peti ais, hasilnya mungkin tidak sesempurna seperti Pn Azah,tapi bagi saya itu dah kira ok.
Resipi ni tiada sukatan jadi bagi sesiap nak mencuba pandai2lah agak sendiri.

Bahan-bahan:
1 kampit tepung beras (apa2 jenama)
1 kotak santan segera (apa2 jenama, saya guna cap Ayam, jika ada santan segar lagi sedap)
2 sudu besar ketumbar( mungkin lebih kot!)
1 sudu besar jintan putih
1 sudu besar jintan hitam( maaf le kelirulah mana satu jintan manis dan jintan putih tapi dua2 masuk dalam adunan, rupanya macam padi tu)
4 sudu besar udang kering yang telah dimesin halus-saya memang simpan udang kering yang telah dimesin halus( kata chef kalau kisar kasar2 lagi bagus)
3 ulas bawang putih- ditubuk lumat
3 sudu air kapur
Air biasa secukupnya
Garam dan gula sesedap rasa

Cara-cara:
Rendam ketumbar, jintan manis, jintan putih didalam air panas. selepas itu ditumbuk kasar2
Masukkan tepung kedalam mangkuk besar,campurkan santan, air kapur, udang kering, ketumbar,jintan2 yang telah ditumbuk dan bawang putih.
Masukkan santan dan air sedikit2 dan kacau sebati.Jadikan adunan yang tidak terlalu cair dan tidak terlalu pekat.
Ini yang saya katakan kena agak2 sendiri dan cuba goreng dulu.
Jika terlalu keras campurkan air sedikit2 sehingga dapat adunan yang dikehendaki.

Selamat mencuba.

Wednesday, September 23, 2009

Biskut Mazola/biskut kacang



Resipi Biskut Mazola tahun ni berbeza daripada tahun lepas. Resipi ini diambil daripada internet. Terima kasih rakan siber yang telah menyumbang resipi ni.
Tepat dengan selera saya. Mudah, sedap dan pasti jadi.

Bahan-bahan:
4 cawan tepung gandum
2 cawan gula halus
3 cawan kacang tanah
1 biji kuning telur
1 sdk serbuk penaik
1 sdk perasa vanila
1 1/2 cawan minyak mazola/minyak jagung @
Minyak jagung secukupnya
Kuning telur untuk disapu diatas biskut sebagai hiasan

Cara:
1. Kacang tanah dibakar/panggang didalam oven dengan kepanasan 185 C sehingga kekuningan dan rangggup. Tumbuk/kisar sehingga hancur.(Jangan sampai berminyak)
2. Ayak tepung bersama serbuk penaik.
3. Campurkan tepung yang telah diayak,gula, kacang tanah, kuning telur dan perasa vanila. Gaul sebati.
4. Curahkan minyak mazola kedalam adunan tepung tadi sedikit demi sedikit sehingga menjadi doh yang dikehendaki @ sehingga mendapat doh yang lembut.
5. Canaikan doh dan terap menggunakan acuan kegemaran masing2. Boleh juga dibulat2kan @ dipotong2.
6. Sapukan kuning telur diatasnya.
7. bakar didalam oven yang telah dipanaskan pada kepanasan 160-175 C selama 15 minit @ sehingga masak.

Selamat mencuba

Tart Nenas



Resipi tart nenas ini sumabangab Pn Arfah . Terima ksih Kak Pah kerana sudi berkongsi resipi. Dohnya lembut senang dibentuk dan rasanya lemak cair dimulut.
Resipi dibawah copy paste resipi sebenar daripada Pn Arfah tanpa ada sebarang pembetulan.

Tart Nenas
bahan Doh
21/2 cwn tepung gandum
2 sudu besar tepung jagung
21/2 sudu besar tepung custard
2 sudu besar susu tepung
1 cwn mentega (226 gm)
1 sudu besar minyak sapi
1 biji telor
1 sudu teh esen vanilla
1 sudu besar gula

Bahan Inti Jem
4 bijik nenas muda
21/2 senduk gula pasir (nak manis tambah)
sedikit esen vanilla
bunga cengkih
kulit kyu manis
daun pandan.

cara2nye..Doh
1 pukul bersama mentega,minyak sapi,gula dan susu tepung hingga sebati
2masukkan telor dan vanilla esen dan pukul lagi
3masukkan tepung yg telah diayak dan gaul hingga sebati dan lembut

cara2buat jem..
parut nenas jgn buang air,masak dgn daun pandan dan kacau jgn hangus hingga kering..
tambah gula,esen vanilla,bunga cengkih,kayu manis,kacau hingga likat tambah sedikit jus lemon
sedikit mentega...kacau rata...siap dimasak.
~selamat mencuba~

Roti Jala

Bubur Lambuk Perantau

Bubur Lambuk Berempah

Tuesday, September 8, 2009

Ayam Goreng Ketumbar


Resipi ini diambil daripada internet. Rasa boleh tahan tetapi jika perap lebih lama tentu rasanya lebih sedap.

Bahan-bahan:

1 ekor ayam - potong ikut suka
2 sudu makan pes halia (halia tumbuk)
2 sudu makan pes bawang putih (bawang putih tumbuk)
2 sudu makan serbuk ketumbar
1/2 sudu makan serbuk jintan halus
1 sudu kecil serbuk kunyit
garam secukup rasa
Tepung beras untuk menyalut ayam

Cara-car:

1. Gaul kesemua bahan-bahan diatas dan perap selama setengah jam. Lebih lama lebih bagus.
2. Panaskan minyak yang banyak (tenggelam ayam)
3. Ambil seketul ayam dan salutkan dengan tepung beras dan goreng. Tepung beras tidak perlu dibancuh.Golekkan ayam dalam tepung beras dan terus goreng.

Selamat mencuba

Sardin Gulung Kak Teh Blogger


Sumber : Blogger terkenal Kak Teh. Ringkas, mudah dan sedap.

Bahan-bahan:
250 gm butter( margerine pun boleh)
500 gm tepung serbaguna
1 sudu kecil garam
Air sejuk secukupnya

Campurkan tepung dan butter, gaul dengan hujung jari shingga tepung menjadi seperti serbuk roti.
Masukkan garam dan tuangkan air sejuk sedikit2, uli sehingga menjadi adunan yang lembut.
Ketepikan dan tutup dengan tuala dapur.

Inti:

1 tin sardin (buang sosnya)
2 labu bawang besar - dadu
2 lada besar - dadu
Lemon
Garam, gula dan lada hitam

Cara:

Hancurkan sardin, masukkan bawang,lada,garam,gula,lada hitam. gaul rata

Canai adunan tadi mengikut ketebalan yang disukai, potong mengikut saiz yang dikehendaki.
Isi inti sardin dan gulung.
Sapukan kuning telur diatas setiap gulungan tadi
Bakar pada kepanasan 180 C selama 40 minit @ sehingga masak

p/s resipi ni saya ubah sikit megikut selera saya. Oleh kerana saiz yang saya potong agak kecil, ia terbuka apabila dibakar. So...kita namakan sexy sardine roll..

Maaf Kak Teh ya...

Tuesday, August 25, 2009

Pizza Kecik/ Mini Pizza



Bahan-bahan:

300 gm tepung( lebih kurang 3 cawan biasa)
180 gm air sejuk (13/4 cawan @ 180 ml)
30 ml minyak zaitun/olive oil
6 gm yeast
1 sudu teh garam
1 sudu besar gula

Cara-cara:
Campurkan semua bahan-bahan kering hingga sebati.
Masukkan air dan uli sebati selama 15 minit.
Bahagikan kepada beberapa bahagian dan perap selama 30 minit. Tutup dengan tuala dapur yang bersih.
Selepas itu canai mengikut besar yang dikehendaki.Saya gunakan mug untuk menerap kulit pizza.
Letak dalam loyang dan perapkan 30 minit lagi.
Jika inginkan kulit pizza yang rangup, bakar dalam oven sekejap sebelum mengisi bahan-bahan inti pizza(topping)
Cucuk atas kulit pizza menggunakan garfu sebelum meratakan sos dan meletakkan bahan inti.


Bahan inti disatukan:

4 ketul jejari ketam - hiris
1 keping nenas bulat - hiris
4 biji cendawan butang - hiris
1 ulas bawang merah/besar - hiris
50 gm sayur campur
Sosej ayam secukupnya - hiris
Garam, serbuk lada sulah/putih dan gula mengikut rasa.
Satukan semua bahan2 ini didalam mangkuk besar.

Sos tomato dan mayonis secukupnya

Cara:
Sapukan mayonis dan sos tomato di atas pizza. Taburkan bahan inti dan paipkan sedikitkan mayonis diatasnya.

Bakar dalam ketuhar yang telah dipanaskan dengan suhu 200-230 C selama 20 minit @ hingga pizza kekuningan.

Laksam Perantau




Pn Faz berbesar hati menunjukkan cara-cara membuat laksam dan kuahnya.Laksam ini dinamakan laksam perantau sebab bahan-bahan yang terhad.

Bahan-bahan:

1 bungkus tepung beras 500gm (seeloknya cap teratai)
Air secukupnya
Sedikit garam

Cara:

Bancuh tepung beras dan masukkan garam.
Tips: Cara menentukan tahap kecairan adunan ialah dengan menggunakan senduk. Adunan tepung beras melekat nipis pada senduk yang digunakan.

Kukusan hendaklah dipanaskan, didihkan air kukusan, masukkan adunan didalam loyang @ tudung periuk leper @ apa2 acuan yang leper.Sapukan minyak sedikit pada loyang yang digunakan.

Tanda laksam masak ialah apabila laksam yang dikukus mengelembung(macam air panas yang mengelegak)

Angkat dan gulung.

Kuah

2 ekor ikan makeral sejuk beku( kalau di Malaysia guna ikan kembung lagi sedap)
3 keping asam keping
Garam secukup rasa

Rebus ikan bersama bahan2 tadi dan kisar. Tulang ikan dikisar dan tapis.

1 kotak santan segera (jika ada santan segar lagi sedap)
3 ulas bawang putih - ditumbuk lumat
2cm halia -ditumbuk lumat
Garam dan gula secukup rasa

Campurkan santan, ikan yang telah dikisar, halia, bawang putih. Jerang sehingga mendidih, masukkan garam dan gula mengikut citarasa masing-masing.

Bahan-bahan ulam:
Daun kesum - dihiris halus
Bunga kantan - dihiris halus
Taugeh- buang ekor
Mentimun- dipotong halus/memanjang
Lada kecil- tumbuk lumat
Belacan - bakar ( boleh juga belacan ditumbuk bersama lada kecil)

Apabila menghidang, potong laksam, masukkan bahan ulam-ulaman dan tuangkan kuah.

p/s Bagi yang mengidam bolehlah mencuba resipi ringkas ni, memang berbaloi.

Selamat menucuba

Thursday, August 13, 2009

Pancake (lempeng)

Resipi lempeng ni memang sedap, dulu setiap tahun buat sempena pancake day. Boleh makan dengan madu, jam, kaya @ mengikut selera masing2.

Ingredients:

6 eggs
3 cups fresh milk
3 cups plain flour @ multipurpose flour
pinch of salt
6 tablespoon melted butter or oil

Method:

Beat the eggs well, then beat in the milk,salt,flour an oil or butter.
You can mix all the ingredients in a blender.

Wednesday, August 12, 2009

Rendang Daging Pn Fauzah


Rendang ini ringkas dan sedap. Bahan-bahan pula tidak banyak.
Pn Fauzah bermurah hati menunjukkan kepada kami cara-cara memasak rendang ini.
Tarikh yang tepat demo memasak oleh Pn fauzah saya sudah lupa tetapi yang pasti bulan Mei 2006.
Oleh kerana ramai yang kata rendang ini sedap,seeloknya saya kongsi bersama resipi ini dialam siber tanpa sempadan ini.
Semakin panjang rantaian ilmu ini semakin banyak berkatnya.
Puan Fauzah mintak halal ya!

Bahan-bahan:

2 1/2 kg daging - potong lebar dan besar (saya potong ikut suka citarasa saya)
Kicap masin dan kicap pekat (saya guna kicap pekat sahaja)
8 biji bawang besar - hiris nipis-nipis
5 biji bawang putih - tumbuk @ hiris
3 cm halia - tumbuk (saya tak pernah sukatpun)
5 sudu besar kerisik
4 sudu besar cili kering yg telah dikisar ( sesiapa yang suka pedas boleh isi banyak)
5 helai daun limau purut (saya isi ikut suka aje, kalau nak bau lebih isi banyak)
12 batang serai -4 batang diketuk dan 8 batang dikisar (saya tidak pernah guna sebanyak itu sebab serai susah nak dapat disini dan harganya mahal)
2 bungkus santan sebuk
gula merah (jika suka)ikut cita rasa masing-masing
Garam dan gula
Asam keping
Minyak

Cara-cara:

1. Daging diperap bersama kicap selama 30 minit.Selepas itu digoreng dengan minyak yang sedikit sehingga air daging keluar, jangan terlalu garing.

2.Dalam periuk/kuali lain tumiskan serai yg diketuk, bawang putih dan halia sehingga wangi, masukkan cili kacau sehingga cili garing/kering, masukkan bawang besar dan serai yang telah dikisar. Kacau sehingga bahan-bahan sebati.

3.Masukkan bahan-bahan tumis kedalam periuk daging. Kacau rata, masukkan santan, garam, gula merah, daun limau purut dan asam keping.

4. Kacau sekali-sekala sehingga daging lembut, air mengikut keperluan bagi melembutkan daging (masukkan sedikit2 pada suatu masa untuk melembutkan daging)

4. Apabila daging telah lembut masukkan kerisik, kacau sebati dan angkat.

P/s. Jika menggunakan asam jawa, masukkan asam jawa bersama-sama kerisik.

Selamat Mencuba.

Gulai Ikan Nasi Dagang


Selama 7 bulan di Moscow, saya belum pernah jumpa ikan tongkol. Baru-baru ini teringin hendak makan nasi dagang, jadi saya beli ikan makeral sebagai ganti ikan tongkol. Hasilnya, boleh laa.
Hendak seribu daya tak hendak seribu dalih.
Resipi gulai ini saya ambil daripada buku resipi Aneka Hidangan Nasi keluaran Alaf 21.

Bahan-bahan:

1 kg ikan makeral(saya buat 2 ekor besar)
1 1/2 biji kelapa, jadikan 800ml santan (saya guna 1 kotak santan cap ayam)
15 tangkai cili kering- kisar (saya guna 3 sudu besar cili kering kisar)
15 ulas bawang merah - kisar( saya guna 3 biji bawang besar, saya hiris nipis2 sahaja)
8 ulas bawang putih- kisar
3 cm halia -kisar

10 biji cili padi
4cm lengkuas -ketuk
1 sudu besar gula
1 sudu teh serbuk ketumbar
1 sudu kecil rata serbuk kunyit
1 sudu teh serbuk jintanmanis
3 keping asam keping ( saya guna 5 keping)
minyak masak
Garam dan gula.

Cara-cara:
1. Ikan dipotong dan dibersihkan. Saya potong 4 bahagian. Kukus dengan asam keping dan garam selama 10 minit.( saya rebus menggunakan air yg sedikit bersama garam dan 5keping asam keping selama 15 minit)

2.Panaskan minyak, tumis bahan2 kisar hingga garing.

3. Masukkan serbuk ketumbar, serbuk kunyit, lengkuas dan serbuk jintan manis. Dikacau rata.

4.Masukkan santan, apabila mendidih masukkan ikan(bersama lebihan air rebusan dan saya keluarkan 3 keping asam keping ), garam, gula cili padi. Masak sehingga kuahnya pekat. Rasa masin dan manis mengikut citarasa masing2.

Selamat mencuba

Thursday, July 30, 2009

Sup Ayam



Saya mencuba resipi Sup Ayam ini pada bulan Januari 2006. Sup ini saya jadikan pembuka selera dalam satu majlis makan malam yang saya adakan dirumah.Ramai yang suka, oleh itu hampir setiap kali jamuan dirumah, saya pastikan sup ini ada dalam menu saya. Resipi ini diambil daripada buku resipi Dari Dapur Zarina. Saya banyak mencuba resipi-resipi daripada buku masakan Puan Zarina Ibrahim dan saya sangat berpuas hati dengan hasilnya. Terima kasih Puan Zarina.

Sup Ayam

Bahan-bahan:
400 gm ayam - biasanya jika untuk majlis formal saya gunakan bahagian dada ayam dan dipotong kecil.Jika untuk hidangan keluarga dan kawan-kawan saya gunakan ayam seekor.

Dikisar:
1 cteh penuh halia hiris
2 ulas bawang putih
1 cteh serbuk ketumbar
1/2 cteh serbuk jintan putih
1/2 cteh sebuk kunyit
1 cteh rata serbuk lada putih(sulah)
1/2 cawan air

Gaulkan bahan-bahan berikut dalam sebuah mangkuk: daging ayam,bahan-bahan kisar,semua rempah diatas dan air. Gaul biar sebati campurannya.( biasanya saya perap setengah jam)

3 cbsr minyak

Bahan untuk menumis:
1 kerat kayu manis
4 kuntum bunga cengkih
4 biji buah pelaga
1 biji bawang besar- dihiris halus
5 cawan air
2 batang serai - dititik
10 gm suhun - direndam supaya lembut. Dikerat pendek-pendek
2 butir telur - belah 4 @ 6( saya tidak pernah letak)
2 biji kentang rebus (saya tidak pernah letak)

Hiasan:

bawang goreng (bagi saya mesti)
daun bawang - hiris halus
daun ketumbar - hiris halus

Panaskan minyak. Masukkan bahan-bahan tumis. Apabila bawangnya sudah garing, masukkan ayam dan bahan2 campurannya. Tumis sehingga bangkit baunya.
Tuangkan air, masukkan serai serai masak hingga mendidih. Kecilkan api, renih hingga ayamnya empuk. Masukkan suhun, didihkan lagi. Keluarkan ayamnya, sejukkan dan siat2 isinya. (kebiasaanya saya potong megikut saiz yang dikehendaki supaya ayam tidak perlu disiat2)

Cara menghidangnya:
Masukkan bahan2 berikut kedalam setiap mangkuk sup:
Sedikit daging ayam yang sudah disat, telur dan kentang yang dipotong baji .(Ini cara menghidang yang ditulis dalam resipi asal tetapi saya tidak pernah mengikut cara ini)Tuangkan kuah dan tabur bawang goreng,daun sup dan daun ketumbar.
Nota: Cara menghidang boleh megikut cara kebiasaan masing-masing.

Selamat mencuba. Memang berbaloi!

Ayam Goreng Rangup



Resipi ayam goreng rangup ini diambil daripada Cik Tina adik Yan. rasanya memang sedap dan tidak ada beza dengan KFC. Malah terjamin kebersihan dan tiada rasa was-was kerana kita tahu bahan apa yang kita gunakan. Resipi ini seratus peratus saya salin semula apa yang ditulis oleh Cik Tina. Mintak halal ya Cik Tina.

Bahan-bahan:

1/2 kilo tepung gandum (saya tak guna sebanyak tu)
1/2 cawan serbuk kari ayam (tak pernah sukat)
3 sudu teh serbuk cili ( saya selalu isi lebih)
3 sudu teh serbuk lada sulah (saya kurangkan )
2 sudu teh serbuk penaik (saya guna baking powder)
Garam dan gula secukup rasa

Cara-cara:

Gaul sebati semua bahan-bahan tersebut
Sediakan air sejuk bersama penapis untuk rendaman ayam
Sediakan bekas tepung besar supaya senang untuk mengaul ayam

Cara Penyediaan Ayam
1. Masukkan 2-8 ketul ayam kedalam tepung.
2. Gaulkan ayam sebanyak 10 kali secara melintang menengak ( gaul rata dan ramas2 sikit)
3. Ambil ayam dan ketuk2 sedikit supaya tepung yang rata dan yang berlebihan jatuh.
4. Masukkan ayam tadi dalam bekas penapis dan ulang langkah 3 sehingga semua ayam dalam tepung tadi habis.
5. Pegang penapis dan masukkan ke dalam air sejuk perlahan-lahan dan rendam selama 10 saat.
6. Kemudian angkat ayam tadi perlahan-lahan supaya tepung tidak lekang.
7. Masukkan semula ayam kedalam tepung tadi.
8. Gaul dan ramas ayam tadi 10 kali secara melintang dan menengak.
9. Bolehlah ulang langkah 1-8 @ sehingga ayam habis.
10.Goreng ayam menggunakan minyak yang panas (deep fry)

Tips:
- untuk ayam daging masak selama 10-15 minit
- untuk ayam tulang 5-10 minit
- drumstick - 15 minit atau masak lama sedikit @ sehingga darah tidak keluar apabila diangkat.

Selamat mencuba. Memang berbaloi..

Steak Daging



Resipi ini diambil daripada majalah masakan. Banyak kali dah buat atas permintaan Adam. Sedap memang lah sedap, tetapi almaklum le.. makan daging banyak sangat nanti lain jadinya.

Bahan-bahan:

Bahan-bahan utk perap daging:

3 keping daging sirlion @ tenderlion @ batang pinang (sama le tu...)
5 gm sebuk paprika (lada serbuk le tu)
5ml minyak zaitun
1 sudu teh kicap pekat manis (biasa isi lebih)
sedikit garam dan serbuk lada sulah

Cara:
Perapkan daging kira-kira 30 minit. Panggang

Sos Lada Hitam

bahan-bahan:
30ml minyak zaitun
20gm lada hitam ditumbuk kasar
50gm bawang merah cincang
1 sudu besar tepung gamdum
5gm herba campuran (semua boleh didapati di pasar raya)
1 helai daun bay( saya tidak pernah isi pun)
250ml air rebusan daging ( pekat)
garam secukup rasa

Cara:
1. Panaskan kuali dengan minyak zaitun, masukkan lada hitam dan bawang merah, tumis kira-kira 3 minit. taburkan tepung gamdum dan masak 2 minit lagi
2. Masukkan air rebusan daging sedikit demi sedikit dan kacau diatas api kecil. Masukkan herba campuran dan daun bay. Kacau sehingga pekat
3. Jika agak cair boleh dimasukkan sedikit lagi tepung jagung dan kacau satu dua minit . Hidang panas-panas.

Coleslaw

bahan:

Bahan 1 :Kubis putih, kubis biji kundang(purple) bawang ( hiris nipis2)@ ikut suka le..
Bahan 2 :mayonis, sour cream( tak ada pun tak apa)lada hitam, lemon juice

Cara: Campurkan bahan 2 kedalam bahan 1 gaul rata. sedia untuk dimakan.

Kentang putar

4 biji kentang direbus dan lecek. Masukkan susu segar, lada sulah, sedikit lada hitam, garam dan kacau rata.
Taburkan cheese parut diatasnya dan bakar. Apabila cheese kekuningan boleh diangkat. Bakar pada kepanasan 180 c.

Kentang goreng

$ biji kentang, potong memanjang, rendam didalam air garam dan kunyit( untuk warna kuning)selama 10 minit.
Goreng sehingga garing/masak.

Tips membuat stik yang sedap:

1. Jika membeli kepingan daging beku, biarkan lembut dahulu sebelum diperap.
2. Apabila membalikakn kepingan stik gunakan penyepit, elakkan menggunakan garfu kerana ia mencucuk daging menyebabkan jusnya keluar.
3. Jangan memasak daging lembut/batang pinag terlalu lama sebab beberapa ketika selepas diangkat proses memasak masih berterusan.


Selamat mencuba.

Soto Ayam

Pertama kali mencuba resepi Soto Ayam ini ketika saya membuat jamuan rumah terbuka sempena Hari Raya di Kaherah pada tahun 1999. Resepi ini saya ambil/terjumpa daripada sebuah buku masakan tetapi saya sudah lupa nama buku tersebut.Hanya menyalin resepi tidak menulis buku apa. Setiap kali raya, soto ayam ini mesti ada dalam menu saya. Biasanya kuah soto ayam dihidangkan bersama mee hoon atau nasi impit. Resepi asal kuah ini dimakan bersama nasi impit sahaja tetapi melalui pemerhatian saya lebih ramai yang suka makan bersama mee hoon. Bagi saya pula mee kuning @ mee hoon dua-dua saya suka.
Gambar tidak pasti masih ada didalam simpanan atau tidak.

Resepi Soto Ayam

1 ekor ayam ( kerat 4 jika mahu)
2 labu bawang besar
2 batang serai (biasanya letak lebih)
5 cm lengkuas( tidak pernah ukur agak2 aje)
5 helai daun salam kering ( kat Malaysia isi, kat luar negara tak isi, kat Malaysia beli kat pasar malam Bangi)
8 mangkuk sedang air (tak pernah sukat)
10 sudu besar makan minyak masak (tak pernah sukat)
Garam dan gula secukup rasa
Kiub ayam jika suka

Bahan giling

15 ulas bawang merah( kat luar negara guna bawang besar aje)
8 ulas bawang putih
3.5cm kunyit hidup( biasa guna serbuk, guna kunyit hidup pun tak pernah ukur, janji Nampak kaler kuning)
1 ½ steh jintan manis
1 ½ steh jintan putih
1 ½ steh lada hitam @lada putih(sulah) kak shima suka lada putih
1 ½ steh serbuk ketumbar (akak isi 2 sudu sebab akak suka rasa ketumbar)

Cara:
Hiris bawang besar halus2
Panaskan minyak dan tumis bawang besar sehingga kuning.
Masukkan bahan2 gilin dan tumis sehingga naik bau.
Masukkan air.
Apabila air mendidih, masukkan serai(diketuk),lengkuas(diketuk),daun salam jika ada(jangan tersilap dengan daun selom) dan ayam
Masak ayam sehingga empuk, cucuk ayam dengan garfu nak tau dah masak @ belum. Jika tiada darah keluar bolehlah angkat.
Carik2kan isi ayam dan tulang belulang ayam masukkan semula kedalam kuah.
Isi garam, gula dan kiub ayam, rasa masin dan manisnya.
Sedia untuk dimakan


Bahan-lain
Lontong @ nasi impit
Taugeh
Saderi
Daun bawang
Bawang goreng
Bergedil (resepi kat bawah)


Sambal
7 ulas lada kecil
2 lada besar(merah)
1 ulas bwg putih
Gula
Garam
Kicap.
Cuka @ limau@lime

Tumbuk lumat semua bahan kecuali kicap, gaul sebati masukkan kicap,cuka@asam limau, rasa mengikut citarasa masing.(nak tambah garam@gula@madu.

Begedil ayam atau daging:

Bahan-bahannya:

2 sudu besar minyak

Dikisar:

1 tangkai lada merah
1 ulas bawang merah
150 grm ayam @ mince meat ( ikut sukalah biasanya saya tak ikut sukatan pun)
100 gm @ 1 batang lobak merah
2 sudu besar air
1 sudu besar suhun. Direndam supaya lembut dan dikerat pendek
¼ sudu the lada hitam kisar
Garam dan gula secukup rasa
1 sudu teh penuh bawang goring (biasanya saya isi banyak)
1 sudu besar daun bawang dan daun ketumbar yg tlh dihiris halus. Biasanya saya tak pernah sukat pun.
300 g 2 2 biji kentang- kupas, belah dua, hiris dan goreng hingga masak, toskan dan lecek.
1 biji telur dipukul

Cara membuatnya:

Panaskan minyak, masukkan bahan kisar tumis hingga naik bau masukkan ayam @ daging, lobak dan tumis rata.
Tuangkan air, masukkan garam dan lada hitam kacau kemudian masukkan suhun dan bawang goreng. Masak hingga campuran kering.
Angkat daripada dapur dan taburkan hirisan daun bawang dan daun ketumbar. Campurkan kentang lecek dengan ayam/daging bulat2kan. Celup dengan telur dan goreng. Setelah garing toskan.

Tip.
Saya cuma guna telur putih aje, sebab kalau guna telur kuning nanti minyak naik berbuih-buih apabila mengoreng.

Mee Kari


Nina suka sangat makan mee. Lebih-lebih lagi mee berkuah. Suatu hari saya mencuba resipi mee kari ini. Saya tidak pasti dimana saya salin resipi ini kerana ia telah lama ada dalam simpanan saya. Pertama kali makan Nina kata inilah mee kari yang paling sedap dia pernah makan. Amboi! ni mesti kes nak ambil hati mama!

Nina tidak kisah jika kuah mee kari ini dimakan bersama spaghetti tetapi abah pula tidak suka spaghetti. Oleh itu diusahakan juga membuat mee kuning untuk dimakan bersama kuah mee kari ini.


Mee Kari

50 gm bawang putih
150 gm bawang merah
50 gm lengkuas
25 gm kunyit hidup
40 gm serbuk kari
15 gm sebuk kari

Bahan diatas dikisar dan tumis

8 gm serbuk ketumbar
100 gm udang kering
10 gm buah keras
2 gm daun kari
8 gm bunga kantan

Bahan ini dimasukkan kedalam periuk setelah bahan-bahan yang ditumis naik baunya.
Masak diatas api sederhana dan kacau sehingga pecah minyak

225 gm santan
225 gm air
Garam secukup rasa
Gula secukup rasa
Kiub ayam jika suka

Masukkan air, renehkan sehingga mendidih. Masukkan santan.
Didihkan, masukkan garam, gula dan kiub ayam.

Bahan-bahan iringan:

225 gm isi ayam ( direbus) , jika suka
350 gm udang (direbus) jika suka
Telur (rebus) dibelah 4
Daun pudina (hiris)jika suka
200 gm kacang panjang (hiris) jika suka
Taugeh
Sawi

Apabila menghidang, masukkan mee, bahan iringan dan tuangkan kuah. Sedia untuk dimakan.

Saya tidak pernah menggunakan kacang panjang kerana tidak ada dijual disini. Ayam pula saya masukkan sekali kedalam kuah ketika merenihkan kuah @ setelah pecah minyak sebelum saya masukan santan. Ikutlah cara masing-masing. Memasak ini perlu mengikut kreativiti masing-masing jangan terlalu terikat dengan cara yang telah ditetapkan.

Tuesday, July 21, 2009

Mee Kuning




Bahan-bahan:

6 cawan tepung
1 1/2 cawan air ( masukkan sedikit2 ketika membacuh)
1 biji telur
2 sudu besar air kapur
1 sudu kecil pewarna kuning ( jika suka)
sedikit garam ( saya tidak mencampurkan garam kerana saya difahamkan garam bolehmembuat mesin mee berkarat. Saya meletakkan garam didalam air rebusan mee)

Cara:

Masukkan tepung kedalam mangkuk besar
Buat lubang ditengah-tengah , masukkan telur, air kapur, pewarna kuning dan air sedikit-sedikit.
Uli sehingga menjadi adunan yang tidak lembik dan tidak terlalu keras. Tambah air mengikut keperluan
Adunan kebiasaanya agak peroi.
Bahagikan kepada beberapa bahagian. Leperkan dan masukkan kedalam mesin mee.(Ikutlah cara-cara menggunakan mesin mee/pasta yang telah ditetapkan dalam buku panduan menggunakan mesin tersebut)

Didihkan air dalam periuk, masukkan mee yang telah dimesin (pastikan air mendidih), apabila mee telah timbul bolehlah diangkat.
Toskan dan gaul dengan minyak sayuran @ sebarang minyak masak. Sedia untuk dimakan.

Kek Perpisahan



Kek ini diterbangkan khas dari Malaysia oleh Cik Hanim sempena majlis perpisahan kami.Terharu sungguh. Terima kasih buat keluarga En Ismail dan Puan Mahya.
Persahabatan ini akan kekal selama-lamanya.

Kek Marble (Kek Marmar)



Resipi asal Kek Marble ini daripada Mat Gebu. Sebelum ini telah mencuba beberapa resipi Kek Marble tetapi yang ini lembut dan gebu.Terima kasih Cik Mat!

Bahan-bahan
300 g mentega, pada suhu bilik
280 g tepung halus (tepung gandum pun ok)*
1 camca teh serbuk penaik*
1 camca besar susu tepung*(*disatukan dan diayak)
5 biji telur Gred A /besar
250 g gula kastor
1 camca besar Ovallate
20 g air
1/2 camca teh esen vanilla
1/2 camca teh esen strawberi
1 camca teh coklat emulco @ esen coklat

Cara-cara

1.Pukul mentega hingga kembang. Masukkan tepung yg telah diayak tadi. Gaul rata dgn mentega. Ketepikan.

2.Dalam mangkuk yg lain satukan telur, gula dan ovallate.

3.Menggunakan kelajuan yg tinggi,(nombor 4) pukul adunan hingga kembang dan gebu. Seperti adunan kuih baulu

4.Perlahankan speed, masukkan adunan mentega tadi sedikit demi sedikit hingga habis. Masukkan air dan gaul hingga rata.

5.Bahagikan adunan kepada 3 bahagian. Satu dicampur dgn coklat emulco, satu lagi dgn strawberi esen dan satu yg adunan kosong dicampur dgn esev vanila. (Perisa bergantung kepada citarasa masing2).

6.Tuang setiap adunan secara berselang seli hingga habis.

7.Bila sudah siap. Ambil chopstick atau sudu (gunakan tangkainya). Buat beberapa pusingan pada adunan kek tadi. JGN terlebih pusing, cukup sekadar 3 - 4 kali pusingan.

8.Bakar dalam oven yg telah dipanaskan pada suhu 175C selama 40 - 45 minit, bergantung pada oven masing2. Jika selepas 45 minit dan apa bila dicucuk dgn lidi satu dibhg tgh2 kek dan hasilnya tidak kering. Tutup permukaan tin kek dgn tudung periuk dan tambah masa membakar 5 - 10 minit lagi. Uji kek selepas 5 minit dibakar. Bila masak keluarkan kek dari tin dan sejukkan. Tujuan meletakkan "tudung periuk" ialah untuk mengelakkan kek hangus pada permukaannya.

Selamat mencuba. Terima kasih daun keladi Cik Mat Gebu.

Kek Coklat Lembab



Untuk semua anak-anak saudara,sesiapa yang rajin sila buat kek coklat ni.(pssttt terutama Anna tu..) Senang,sedap dan mesti jadi.Kek coklat versi bakar pula ya!

Bahan-bahan:

1 3/4 cawan tepung gamdum @ 2 cawan ( Ikut kualiti tepung)
2 @ 3 biji telur (jika telur besar, 2 biji memadai)
1 @ 3/4 cawan koko ( mak lang guna Van Hauten sedap, koko biasa kurang sedap)
2 sudu besar kopi segera (nescafe @ apa2 brand)(larutkan dalam air panas)
1 1/2 sudu teh baking powder
1 1/2 sudu teh bicarbonate of soda
1 sudu teh garam (larutkan dalam susu segar)
1 sudu teh esen vanila
1 cawan air panas
1/2 cawan minyak mazola @ apa2 jenis minyak sayuran
1 cawan susu segar

Cara:

1. Gula dan telur pukul bersama hingga kembang.
2. masukkan esen vanila
3. Tepung gandum, baking powder, bicarbonate of soda, koko diayak bersama. (kalau rajin ayak le banyak2 kali)
4. Masukkan bahan yang diayak kedalam adunan gula dan telur sedikit-sedikit berselang seli dengan susu segar
5. Masukkan minyak kacau sebati
6. Larutkan kopi segera kedalam air panas dan tuang kedalam adunan. Kacau sebati.
7. Bakar dalam oven dengan kepanasan 170c - 180c. (Ikut jenis oven masing2)Bakar lebih kurang 1 jam @ sehingga masak.

Kek ini memang teramat lembab. Selamat mencuba, Anna, jangan malas2 tau!!

Nasi Hujan Panas



Nasi Minyak Hujan Panas (Colourful Rice)

Ingredients:

4 cups Basmati Rice
5 cups water
2 chicken cubes
2 screwpine leaves (pandan)
Colouring red, green and yellow

2 cm piece ginger
2 pcs garlic
1 onion
2 tbsp oil
1 tbsp ghee
3 cm cinnamon stick
3 cardamoms
3 cloves
2 star anise
Fried onions
Raisins

Method:

1. Wash the rice well and soak 10 minutes and drain.
2. Slice ginger, garlic and onion.
3. Heat oil and ghee fry ginger,garlic,onion cinnamon stick, cloves,cardamoms,star anise until fragrant.
4. Add rice and mix well.
5. Add in water, chicken cubes and screpine leaves. Stir well before covering the pan. Cook over a slow flame.
6. When the water has dried up, put colouring at different spots. When the rice is cooked mix all together.
7. Serve garnished with fried onions and raisins.

Thursday, February 5, 2009

Kek Harijadi Abah




Menyambut harijadi abah ke 47 di negara baru tetapi guna resepi kek negara lama. Sesiapa yang berminat nak mencuba resepi Kek Lobak Merah boleh rujuk entri sebelum ini.