Friday, October 2, 2009

Rempeyek Azah



Saya namakan rempeyek Azah kerana Pn Azah sudi membancuh adunan remepyek ni. Saya cuma bawa bahan kerumah dia dan semuanya beres. Malangnya, dek kerana kesuntukan masa saya perap bancuhan ni 5 hari didalam peti ais, hasilnya mungkin tidak sesempurna seperti Pn Azah,tapi bagi saya itu dah kira ok.
Resipi ni tiada sukatan jadi bagi sesiap nak mencuba pandai2lah agak sendiri.

Bahan-bahan:
1 kampit tepung beras (apa2 jenama)
1 kotak santan segera (apa2 jenama, saya guna cap Ayam, jika ada santan segar lagi sedap)
2 sudu besar ketumbar( mungkin lebih kot!)
1 sudu besar jintan putih
1 sudu besar jintan hitam( maaf le kelirulah mana satu jintan manis dan jintan putih tapi dua2 masuk dalam adunan, rupanya macam padi tu)
4 sudu besar udang kering yang telah dimesin halus-saya memang simpan udang kering yang telah dimesin halus( kata chef kalau kisar kasar2 lagi bagus)
3 ulas bawang putih- ditubuk lumat
3 sudu air kapur
Air biasa secukupnya
Garam dan gula sesedap rasa

Cara-cara:
Rendam ketumbar, jintan manis, jintan putih didalam air panas. selepas itu ditumbuk kasar2
Masukkan tepung kedalam mangkuk besar,campurkan santan, air kapur, udang kering, ketumbar,jintan2 yang telah ditumbuk dan bawang putih.
Masukkan santan dan air sedikit2 dan kacau sebati.Jadikan adunan yang tidak terlalu cair dan tidak terlalu pekat.
Ini yang saya katakan kena agak2 sendiri dan cuba goreng dulu.
Jika terlalu keras campurkan air sedikit2 sehingga dapat adunan yang dikehendaki.

Selamat mencuba.

No comments: