Thursday, July 30, 2009

Sup Ayam



Saya mencuba resipi Sup Ayam ini pada bulan Januari 2006. Sup ini saya jadikan pembuka selera dalam satu majlis makan malam yang saya adakan dirumah.Ramai yang suka, oleh itu hampir setiap kali jamuan dirumah, saya pastikan sup ini ada dalam menu saya. Resipi ini diambil daripada buku resipi Dari Dapur Zarina. Saya banyak mencuba resipi-resipi daripada buku masakan Puan Zarina Ibrahim dan saya sangat berpuas hati dengan hasilnya. Terima kasih Puan Zarina.

Sup Ayam

Bahan-bahan:
400 gm ayam - biasanya jika untuk majlis formal saya gunakan bahagian dada ayam dan dipotong kecil.Jika untuk hidangan keluarga dan kawan-kawan saya gunakan ayam seekor.

Dikisar:
1 cteh penuh halia hiris
2 ulas bawang putih
1 cteh serbuk ketumbar
1/2 cteh serbuk jintan putih
1/2 cteh sebuk kunyit
1 cteh rata serbuk lada putih(sulah)
1/2 cawan air

Gaulkan bahan-bahan berikut dalam sebuah mangkuk: daging ayam,bahan-bahan kisar,semua rempah diatas dan air. Gaul biar sebati campurannya.( biasanya saya perap setengah jam)

3 cbsr minyak

Bahan untuk menumis:
1 kerat kayu manis
4 kuntum bunga cengkih
4 biji buah pelaga
1 biji bawang besar- dihiris halus
5 cawan air
2 batang serai - dititik
10 gm suhun - direndam supaya lembut. Dikerat pendek-pendek
2 butir telur - belah 4 @ 6( saya tidak pernah letak)
2 biji kentang rebus (saya tidak pernah letak)

Hiasan:

bawang goreng (bagi saya mesti)
daun bawang - hiris halus
daun ketumbar - hiris halus

Panaskan minyak. Masukkan bahan-bahan tumis. Apabila bawangnya sudah garing, masukkan ayam dan bahan2 campurannya. Tumis sehingga bangkit baunya.
Tuangkan air, masukkan serai serai masak hingga mendidih. Kecilkan api, renih hingga ayamnya empuk. Masukkan suhun, didihkan lagi. Keluarkan ayamnya, sejukkan dan siat2 isinya. (kebiasaanya saya potong megikut saiz yang dikehendaki supaya ayam tidak perlu disiat2)

Cara menghidangnya:
Masukkan bahan2 berikut kedalam setiap mangkuk sup:
Sedikit daging ayam yang sudah disat, telur dan kentang yang dipotong baji .(Ini cara menghidang yang ditulis dalam resipi asal tetapi saya tidak pernah mengikut cara ini)Tuangkan kuah dan tabur bawang goreng,daun sup dan daun ketumbar.
Nota: Cara menghidang boleh megikut cara kebiasaan masing-masing.

Selamat mencuba. Memang berbaloi!

No comments: