Wednesday, July 19, 2017

Cerita Kek Gula Hangus, Bakar dan Kukus.

Kukus

Bakar

* resipi yang sama, yang ada lubang itu menggunakan cara bakar, yang nampak gelap itu menggunakan cara kukus dan selepas itu dibakar untuk nampak gelap.


Salam,

Kuih Melayu yang saya obses ialah Kuih Kaswi dan Kek Gula Hangus. Sebab? Teringat zaman arwah emak ada dulu, antara yang selalu dia buat ialah kuih kaswi . Sementara Kek Gula Hangus ini antara yang pertama saya pernah rasa zaman sekolah menengah dulu dan terjatuh cinta apabila pertama kali merasa. Waktu itu dinamakan apam gula hangus. Kebetulan ada resipi yang disiarkan oleh Utusan Malaysia, maka dan kakak mencubanya. Dengan izinNya jadilah apam gula hangus ni. Tapi resipinya sudah hilang entah kemana, yang tinggal hanyalah kenangan raa sedap yang melekat hingga kini.

Di atas ialah resipi yang sama tetapi cara memasak yang berbeza. Yang atas di kukus sementara gambar tengah di bakar. Dua-dua tidak memuaskan hati kerana tiada sarangnya.
Ini Resipi yang saya gunakan, di ambil daripada blog dialam siber. Maaf tiada link. Minta halal ya.

Bahan-bahan
  • 1 1/4 cawan gula halus
  • 1 cawan air panas
  • 125 gm butter
  • 4 biji telur grade A
  • 1/4 cawan susu pekat manis
  • 1 cawan tepung gandum
  • 2 sudu kecil soda bikarbonat
  • 1 sudu teh esen vanilla
Cara buat kek gula hangus

  1. Cairkan gula dahulu untuk membuat gula hangus dengan api sederhana (jangan dikacau).
  2. Bila gula sudah cair, tuangkan air panas.
  3. Bila sudah cair, sejukkan gula dan tunggu betul-betul sejuk.
  4. Cairkan mentega di periuk lain dan sejukkan.
  5. Bila keduanya sudah sejuk, pecahkan telur dalam bekas dan kacau hingga telur cair dan rata.
  6. Masukkan susu pekat dan kacau rata secara perlahan.
  7. Bila sudah rata, masukkan mentega cair dan kacau perlahan hingga rata.
  8. Tambahkan esen vanilla dan masukkan ayakan tepung dan soda. Kacau hingga rata.
  9. Masukkan gula hangus dan kacau rata.
  10. Tuangkan ke dalam loyang 7×7 inc yang sudah di lapik kertas pembakar dengan olesan sedikit butter.
  11. Perap aduan ini hingga 5 jam.
  12. Bila sudah perah 5 jam, masukkan ke dalam ketuhar yang telah dipanaskan sebelumnya dengan suhu 170 darjah hanya guna api bawah selama 45 minit.
  13. 5 minit terakhir buka api atas dan bawah.
  14. Angkat kek dan sejukkan sebelum di potong.
Nota: Saya menggunakan resipi ini sebab nampak mudah dan gambar yang ditunjukkan banyak sarangnya, hakikatnya saya tidak tahu dimana silapnya, hasil yang saya buat seperti diatas.

Gamabar ketiga ialah gambar kedua-dua kek gula hangus yang telah saya potong. Kek yang saya kukus saya bakar semula supaya nampak hitam dan kenyal. Hasilnya..didalam gambar nombor 3, yang nampak kenyal tiada lubang itu ialah kek yang saya kukus kemudian bakar dan yang ada lubang sedikit itu saya guna cara bakar dari awal.

Bagi yang merasa katanya..dua-dua rasa sedap tapi rupa tiada. Allahuaklam. Bagi saya..nampaknya saya kena cuba resipi lainlah pula.

Selamat mencuba bagi yang ingin mencuba menggunakan resipi di atas.

Kuih Lompat Tikam Mudah


Salam,

Percubaan yang keseterusnya resipi Lompat Tikam Mudah daripada rakan siber BlogYatie Memories.
Sesiapa yang ingin mencuba bolehlah rujuk resipi dari pos sebelum ini. Ini hanya saya ingin kongsi cara mengukus dalam bekas yang kecil-kecil tidak perlu dipotong dan boleh terus dihidangkan.
Apa yang saya suka..tetamu kata sedap dan simple bahan-bahannya. Terima kasih Yatie.

Kuih Bakar Datin Siti


Salam,

Saya sudah tidak ingat bila kali terakhir saya membuat Kuih Bakar. Baru-baru ini suami meminta saya membuat tiga jenis kuih Melayu. Jadi saya teringat untuk membuat Kuih Bakar. Kebiasaanya Kuih Bakar saya akan menggunakan resipi Puan Fauzah tetapi kali ini saya ingin mencuba resipi Datin Siti yang saya ambil resipinya ketika kami sama-sama di Moscow. Terima kasih Datin Siti, moga perkongsian ini memeberi manafaat kepada sesiapa yang ingin mencubanya.

Bahan-bahan:
2 cawan tepun gandum
2 cawan santan ( saya guna santan kotak Kara satu kotak, saya tambah air untuk jadikan dua cawan: saya tambah air pandan)
1 cawan susu cair (ini yang membuat rasa agak berbeza daripada resipi Pn fauzah)
4 biji telur
1 cawan gula ( saya tambah sikit lagi sebab hendak rasa manis yang lebih)
Perasa pandan ( saya blend daun pandan dan ambil airnya)
Pewarna hijau - walaupun guna daun pandan saya gunakan jugak pewarna hijau sebab pewarna pandan tidak cerah warnanya.
1 sudu besar minyak sapi @ mentega ( isi minyak selepas campur dan gaul semua) Saya isi butter . Terpulang kepada selera masing-masing.
Bijan , untuk ditabur diatas Kuih Bakar

Cara-cara:

1. Blend semua bahan kecuali butter dan bijan.
2. Kisar sehingga sebati dan tabis didalam acuan atau loyang yang telah disapu minyak supaya tidak melekat. Taburkan bijan mengikut kesukaan masing-masing, banyak atau sedikit. Adunan diatas boleh dapat untuk 3 acuan kuih bakar seperti diatas.
3. Saya bakar seketika diatas dapur gas, kemudian barulah saya masukkan kedalam oven.
4. Oven dengan kepanasan 170-180 darjah C. saya letak 170 darjah C dan bakar selama 1 jam.
5. Tempoh membakar mengikut jenis oven masing-masing, waktu antara 45 minit hingga 1 jam 15 minit. Bagi yang ingin nampak agak gelap boleh pasang api atas untuk 5 minit terakhir tetapi awas..jangan sampai hangit.
6. Gambar diatas agak garing Kuih Bakar sebab terlebih bakar.

Nota: Resipi Datin Siti ini Kuih Bakarnya agak keras, bagi saya lain kali saya akan membuat kombinasi resipi Kuih Bakar Pn Fauzah dan Resipi Kuih Bakar Datin Siti. Resipi Kuih Bakar Pn Fauzah selalunya akan kembung dan agak lembik ditengah.

Terima kasih Datin Siti. Selamat mencuba.

Kuah Kacang Ayam Mudah


Salam,

Resipi kuah kacang ayam ini saya ambil dari FB. Resipinya mudah dan kena dengan selera saya. Saya copy dan paste resipinya tetapi tidak pandai nak buat link. Minta halal kepada tuan punya resipi Moga ilmu masakan ini memberi manafaat kepada kita yang ingin mencuba dan memberi keberkatan kepada yang memakannya. Katanya resipi ini daripada ibunya. Moga segala usaha kita menjadi ibadah. Terima kasih rakan siber.

Bahan-bahan:

- Dada ayam atau mana-mana bahagian yang chef suka. Potong ikut suka.( saya guna sepenuhnya dada ayam)
- 1 kg kacang tanah ( saya guna 500 gm sahaja)
- 1 inci Halia
- 1/2 inci lengkuas
- 5 biji bawang merah (saya tambah bawang holland 2 biji)
- 2 biji bawang putih
- 4 batang serai (dikisar)- saya guna 2 batang sahaja sebab serai susah nak dapat dan mahal.
- 2 batang serai (dititik) - saya guna 1 batang sahaja. Jika guna mengikut resipi asal mungkin lebih wangi dan sedap
- Cili kering 3 genggam - saya guna 3 sudu besar.
- Gula
- Garam - secukup rasa
- Serbuk perasa (optional) - saya tidak guna, cuma memadai dengan gula
- Perahan Asam jawa
Cara- cara :
1. Goreng kacang dgn minyak sampai jadi warna coklat.( saya guna kacang yang telah siap digoreng) Selepas itu blend kacang. Ikut suka hendak halus atau kasar. Saya terkisar halus kerana blender untuk pengisar halus. Kisar kering tidak perlu letak air.
2. Kisar  halia, lengkuas, bawang merah, bawang putih, serai. Selepas itu kisar pula cili kering.
    Terpulang kepada cara masing-masing. Saya kisar lada kering dan buat sok untuk seminggu. Itu lebih mudah.
3. Dengan menggunakan minyak yg buat goreng kacang tadi, Tumis bahan2 kisar sampai naik bau wangi. (Saya gunakan minyak biasa aje sebab saya gunakan kacang yang telah siap digoreng)
Kacang yang telah saya kisar saya rebus dahulu hingga keluar minyak dan rasa lembut serta berbau wangi)
4. Lepas itu masukkan cili kisar dan masak hingga pecah minyak. Masa ini masukkan  garam, gula dan serbuk perasa jika suka. I guna serbuk cukup rasa je sikit. Gula dan garam kena sama banyak. Kalau rasa manis sangat, tambah garam lagi. selepas itu masukkan perahan asam jawa.
Kemudian masukkan ayam yg sudah dicincang, gaul agak2 macam sudah hennak masak ayam itu, masukkan kacang yg dah dikisar tadi. Masukkan serai yg dah dketuk/dititik Gaul smpai masak, jangan lama-lama nanti kacang hangit. Pastikan sentiasa kacau. Jika pekat sangat letak air. 
Ini ialah resipi asal.

Nota:  Saya pula rebus kacang hingga wangi dan berminyak, kemudian diperiuk lain saya tumis seperti dalam resipi asal dan kemudian saya masukkan bahan tumisan kedalam rebusan kacang tersebut. Saya rasa sesiapa boleh buat ikut cara masing-masing).

Boleh di makan dengan ketupat, nasi impit atau boleh juga diletak sebagai bahan tambahan dalam kuah lontong. Juga boleh dimakan dengan sayur-sayur yang telah dicelur seperti pesembur.

Selamat mencuba! 


Mee Soto Sedap dan Mudah


Salam,
Resipi Mee Soto ini saya ambil dari FB. Resipi ini dikongsi oleh Seri Norlie Iskandar dari FB Resipi Sedap. Saya copy dan paste dan mencuba. Saya menjemput kawan dari Singapura dan Sri lanka bersama suami masing-masing dan antara menu yang dicuba untuk makan tengahari itu ialah Soto ini. Alhamdulillah semua kata sedap. Sebelum ini saya mencuba beberapa resipi Soto sebab saya sendiri peminat tegar Soto. Jadi resipi ini antara yang sedap. Jadi saya kongsikan dan abadikan dalam blog Dapur Kejora untuk rujukan akan datang.
Saya copy dan paste resipi ini sebiji-biji. Mohon halalkan ya..Resipi sedap dan Seri Norlie Iskandar. Maaf saya tak pandai nak buat link. Moga ilmu ini memberi manafaat kepada semua yang ingin mencuba.
Soto
Resepi homemade rempah soto
5 sudu kecil jintan kasar - saya gunakan serbuk
5 sudu kecil jintan halus - saya gunakan serbuk
4 sudu besar ketumbar biji - saya gunakan serbuk, agaknya jika guna serbuk ketumbar biji lagi sedap.
7 sudu besar serbuk lada sulah
3 batang kulit kayu manis - dipecah2kan
7 kuntum bunga lawang - di pecah2kan
17 kuntum bunga cengkih
12 biji buah pelaga
2 inci kunyit hidup- di hiris halus (saya gantikan dengan kunyit serbuk aje)
***goreng semua bahan2 diatas tanpa minyak (sangai) dahulu hingga agak keperangan.. Tapi jangan sampai hangit.. Guna api perlahan.
Kemudian kisar dengan blender kering hingga halus.. Simpan dalam bekas kedap udara..rempah ni kalau simpan dlm frezeer tahan berbulan.
(Saya tidak kisar sebab saya gunakan rempah ratus serbuk kecuali kulit kayu manis, bunga lawang, cengkih dan buah pelaga, jika semua diblend mungkin rasanya lagi sedap dan penampilannya lagi cantik).
Untuk penyediaan lengkap soto:
Bahan:
1 ekor ayam – potong 4 ( saya guna dada ayam sahaja)
2 kiub pati ayam (saya gunakan setengah aje)
Bahan2 penumis:
1 ikat sup bunjut (saya guna sup bunjut Soto Mak Siti, kebetulan ada)
1 biji bawang besar- mayang nipis
2 ulas bawang putih - mayang nipis
3 batang serai - ketuk ( saya guna 2 batang sahaja sebab disini serai mahal, kena jimat)
Bahan2 kisar:
5 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
1 inci halia
1/2 inci lengkuas
2 cm kunyit hidup
4 sudu besar rempah soto homemade (saya letak 5 sudu besar , saya tidak kisar bersama bahan-bahan kisar)
Sedikit air untuk memudahkan proses mengisar
Cara-cara:
1- Tumis bahan rempah penumis dan bahan kisar sehingga wangi... Masukkan air serta pati ayam dan masak sehingga mendidih.
2- Masukkan ayam dan bila ayam dah masak, keluarkan ayam... Toskan ( saya masak ayam terlebih dahulu)..Kemudian marinade ayam dengan sos marinade ayam lee kum kee + serbuk rempah chinese 5 spice & serbuk lada hitam...( kalau takde boleh guna cara anda sendiri nak marinade mcmana ye, tak semestinya ikut cara saya..) Kemudian ayam digoreng atau boleh juga dipanggang sehingga masak....( saya lebih suka panggang sbb isi ayam tak kering dan lebih lembut)( saya tidak buat proses ini, ayam yang direbus ditoskan dan saya carik-carikan sebahagian, sebahahagian saya potong kecil-kecil dan masukkan semula kedalam kuah sup soto) Bila sejuk, bolehlah dicarik halus.
Bergedil ayam & kentang
Bahan-bahan:
1 kilo kentang (dikupas kulitnya,dipotong bulat)
4 keping dada ayam yang telah digoreng (goreng dgn sedikit garam & kunyit hingga masak..kemudian di cincang/ blend kering hingga hancur..)
2 biji telur - dipukul (utk mencelup bergedil)
1/2 cawan bawang goreng
1/2 cekak daun sup/daun bawang (dihiris)
2 sudu teh serbuk lada sulah
1 sudu teh gula (optional)
garam secukup rasa
minyak secukupnya utk menggoreng
Cara-cara:
1- Panaskan minyak dalam kuali. Goreng kentang yang telah dipotong bulat dan angkat setelah kentang masak...Toskan... Kemudian tumbuk sehingga lumat...
2- Masukkan ayam goreng yg telah dicincang, lada putih, daun sup, daun bawang, bawang goreng, sedikit gula & garam.... Gaul hingga rata dan sebati....
3- Bentukkan bulat-bulat, leperkan sedikit dan celupkan dgn telur yang telah dipukul tadi,sebelum digoreng dalam minyak panas...goreng hingga keemasan.. Tak perlu kerap sangat dibalik2kan ye..
Sambal kicap:
- 20 biji cili padi - goreng hingga sedikit layu
- 5 ulas bawang putih - goreng bersama cili padi ye
- 1/2 cawan kicap pekat manis
- 2 biji perahan limau kasturi
Cara-cara:
1- Tumbuk cili dan bawang putih hingga lumat.
2- Masukkan kicap dan perahkan limau
3- Kacau rata dan simpan di dalam peti sejuk sekurang-kurangnya 1 jam sebelum dihidangkan...
Bahan Hidangan:
- Nasi himpit @ mee hoon ( celur dulu ) @ sphagetti
- Daging ayam goreng/panggang - disiat-siat
- Taugeh - dicelur (celur seminit je ye) saya tidak celur
- Suhun digoreng
- Bawang goreng
- Kacang goreng
- Daun sup dan daun bawang - dihiris halus
Cara Menghidang:
- Letakkan nasi impit, daging ayam siat, taugeh dan suhun...
- Curahkan sup
- Taburkan bawang goreng, kacang goreng dan daun sup & daun bawang
- Letakkan bergedil dan sambal kicap
- Boleh makan dah...  😊 😊

Nota: untuk resipi begedil dan sambal kicap saya guna versi saya sendiri, kerana resipi begedil yang saya ambil resipi daripada buku Dari Dapur Zarina lebih mudah . Begitu juga sambal kicap.
Selamat mencuba.

Wednesday, July 12, 2017

Kuih Kosui @ Kuih Kaswi @ Kuih Gula Merah Mudah



Salam,

Kuih kaswi@kosui@ kuih gula merah adalah kuih kegemaran saya sejak kecil. Saya suka bau dan rasa kapur yang diadun bersama gula merah. Jika kena dengan gula merah yang baik kualitinya, kita boleh bau harum kuih kaswi ini.
Saya juga sudah mencuba beberapa resipi sejak bertahun-tahun dulu. Saya pernah makan kuih kaswi yang sangat sedap tetapi sayang resipinya tidak dikongsi sehingga resipi itu telah berkubur bersama-sama tuannya.
Resipi kaswi yang sedap biasanya lembut, agak liat dan harum baunya.

Resipi Kuih Kaswi yang saya buat pada bulan puasa yang lepas bukanlah yang tersedap saya pernah makan tetapi yang pasti bila buat gerenti jadi. Jadi, pada bulan Ramadan yang lepas saya membuat Kuih Kaswi menggunakan resipi ini sebanyak tiga kali.
Resipi ini daripada Chef Hanieliza yang popular di alam siber suatu masa dulu. Resipi ini saya ambil daripada bukunya yang dihadiahkan kepada saya oleh rakan sekerja sebelum saya berangkat ke Ankara. Inilah resipi pertama yang saya cuba daripada buku "Kompilasi Resipi Warisan" mengandungi 230 Resipi Turun Temurun oleh Chef Hanieliza. Terima kasih kawan Ida Ady dan Chef Hanieliza.

Bahan-bahan:

Bahan A

2 cawan tepung gandum
1/2 cawan tepung kanji @ tepung ubi
1/2 sudu teh kapur sirih. Saya isi satu suduh penuh sebab saya suka rasa kapur yang kuat.
1/2 biji kelapa parut @ seberapa banyak yang kita suka
sedikit garam
sedikit minyak untuk disapu pada loyang

Bahan B(Air Gula)

5 cawan air
1 cawan gula merah
1 cawan gula pasir
2 helai daun pandan @ ikut suka nak letak banyak mana(dikoyak dan disimpul)

Cara Membuatnya:
1. Panaskan air di dalam pengukus.
2. Ratakan sedikit minyak didalam loyang bersaiz 7 inci.(saya tak pasti loyang saya bersaiz berapa, jadi gunalah sebarang loyang yang kita ada)
3. Masakkan bahan B didalam periuk yang berasingan sehingga mendidih kemudian tapiskan.
4. Apabila sudah agak suam @ sejuk bancuh semua bahan A dengan Bahan B kecuali garam dan kelapa parut, kemudian tapiskan kedalam loyang yang telah pun dipanaskan didalam pengukus yang airnya telah mendidih.
5. Kukus selama 30 minit.
6. Apabila kuih telah sejuk potong ikut size kegemaran masing-masing. Seelok-eloknya gunakan pisau plastik untuk memotong supaya nampak cantik.
7. Kelapa yang telah digaulkan dengan garam, seeloknya kukus seketika supaya tidak cepat basi.
8. Lumurkan kuih dengan kelapa parut tadi.
9. Siap untuk dihidang.

nota: Sepanjang tiga kali membuat kuih kaswi ini saya terlupa untuk ambil gambar kuih yang telah digaul dengan kelapa.

Bagi saya resipi ini sangat mudah, gerenti jadi. Silalah cuba.




Kuih Lompat Tikam Mudah



Salam,

Kuih lompat tikam ini saya ambil resipi daripada blog Pn Yatie Memories.
Resipi di bawah saya copy and paste daripada blog Sinar Kehidupan Yati Memories. Maaf sangat-sangat sebab tidak pandai untuk letak link. Minta halal atas perkongsian siber ini ya Pn Yatie.
Ulasan saya apabila mencuba resipi ini ialah ianya mudah dan menjimatkan masa. Tidak perlu untuk berdiri dan mengacau lama-lama. Yang paling penting ahli keluarga suka, lebih-lebih lagi dimakan waktu berbuka puasa selepas berpuasa dengan waktu yang panjang.  Terima kasih sekali lagi Pn Yatie,  lain kali nak cuba resipi yang lain pula daripada blog Pn Yatie.

Bahan-bahan:

Bahan Lapisan Hijau
  • 1 cawan tepung beras
  • 1 s/b tepung jagung
  • 3 cawan santan cair
  • 1/2 cawan jus pandan + pewarna hijau
  • 1 s/k air kapur
  • secubit garam
Cara-Cara
  1. Panaskan kukusan dan sapu minyak pada loyang(saya guna mangkuk kaca sebab pengukus guna periuk nasi yang kecil).
  2. Gaulkan semua bahan dan tapiskan.
  3. Masakkan adunan diatas api sebentar dan masukkan dalam loyang dan kukus selama 15 minit.
  4. Bila dah masak cakarkan sikit permukaan kuih supaya memudahkan bahagian lapisan santan melekat.
Bahan Lapisan Putih
  • 1 1/2 cawan tepung beras
  • 1 s/b tepung jagung
  • 4 cawan santan sederhana pekat
  • 1 s/k garam
Cara
  1. Campurkan semua bahan dan tapiskan.
  2. Masakkan bahan kuih ini sekejap diatas api.
  3. Tuangkan adunan diatas lapisan hijau.
  4. Kukuskan selama 15 minit dan sejukkan
  5. Bila dah sejuk potong kuih dan hidangkan dengan air gula merah.
Air Gula Merah
Bahan
  1. 1 cawan gula merah( saya guna brown sugar)
  2. 1 cawan gula biasa
  3. 2 cawan air
  4. 1 helai daun pandan [ koyakkan]
Cara
  1. Masakkan semua bahan sehingga mendidih.
  2. Tapiskan dan hidangkan bersama kuih lompat tikam.

Monday, July 10, 2017

Cerita Orang Dapur


Salam,

Dapur Kejora  dah lama tidak ada gambar baru dan resipi baru. Sebenarnya hari-hari aku mengulang resipi yang sama. Maklum anak sudah tidak duduk bersama-sama jadi hendak memasak beria-ia pun siapa yang hendak makan. Kami berdua suka resipi lama sebab sama-sama orang lama. Kadang aku teringin juga hendak mencuba resipi baru tetapi memikirkan hasilnya tak kemana aku tangguhkan hasrat itu. InsyaAllah tiba hari yang sesuai akan aku sampaikan hajat hati sendiri.

Dulu semasa aku tengah rajin mengemaskini segala jenis resipi yang aku cuba, adalah yang hairan dan pelik, katanya dah berlambak resipi kat internet, kenapalah aku rajin sangat hendak berblog sakan. Oklah, ikhlas aku bagitau dia, aku berblog ini semata-mata untuk diri aku sendiri. Aku ini sebagai anak bongsu, masa remaja aku, dapur dan memasak adalah yang terakhir dalam jadual harian. Semuanya disediakan oleh emak dan kakak-kakak aku. Tugas aku hanya sebagai pembasuh pinggan selepas makan. Seingat aku setiap kali aku memegang pisau ada saja yang tak kena. Tapi aku cekap mengupas kelapa dan mengukur kelapa, dari mengunakan pengukur yang duduk bersimpuh itu sehinggalah kepada pengukur elektrik. Itu memang tugas aku.

Selepas berkahwin dan merantau barulah aku berjinak-jinak ke dapur sebab tiada yang aku boleh harapkan lagi. Satu lagi..tiada siapa yang memerhati aku memasak didapur, semuanya serba kena dimata aku. Aku potong sayur begitukah, beginikah, bawang potong bulatkah, hancurkah..semua aku yang menghakiminya.

Tanpa aku sedar aku kagum dengan kebolehan aku yang boleh buat apa yang tidak pernah aku buat sebelum ini. Bila blog menjadi viral suatu ketika dulu aku pun mengambil initiatif mengabadikan apa sahaja yang aku cuba didapur sebagai kenang--kenangan dan rujukan aku di masa hadapan. Apa yang aku simpan dialam siber ini  resipi yang aku cuba  dan puas hati dengan hasilnya. Toksah nak bandingkan dengan orang lain kerana aku hanya buat untuk diri aku. Jadi kalau ada sesiapa di luar sana yang terjumpa blog masakan aku ini, ambillah seadanya, jangan dikeji dan dicaci jika tidak suka.

Alhamdulillah, syukur kepadaNYA, sejak aku pertama kali menyimpan resipi di alam siber ini, aku tidak perlu memikirkan buku resipi, jika aku teringin membuat semula apa yang pernah aku cuba sebelum ini hanya Dapur Kejora yang aku rujuk meskipun ketika itu aku di hujung dunia. Sejak memulakan blog masakan siber ini telah empat negara aku pergi. Meski berlainan benua aku hanya perlukan internet untuk mendapatkan resipinya.

Bagi mereka yang terjumpa resipi di blog aku ini dan teringin hendak mencuba, silakanlah..semoga perkongsian ilmu di alam siber ini menjadi satu sedekah dan pengerat silaturrahim meskipun kita tidak pernah bersua muka. Sebarkanlah ilmu yang bermanafaat semoga kita sentiasa diredhai olehNYA walau dimana bumi yang kita pijak dan langit yang kita junjung. Moga apa yang kita masak dan apa yang kita makan serta kita hidangkan untuk anak-anak dan keluarga kita , menjadi darah daging yang berkat, menjadikan kita hamba yang lebih taat untuk beribadat kepada NYA. Insya Allah.

Saturday, June 3, 2017

Cucur Pesembur


Salam,
Hari kelapan berpuasa saya mencuba resipi pesembur dari blog Mamak Haji
Disini resipi saya copy and paste bulat-bulat dari blog Mamak Haji. Minta halal ya Mamak Haji Roslan.
Resipi Cucur Mamak Haji Roslan. Maaf  Mamak Haji saya tidak pandai untuk letak link blog Mamak haji.

RESEPI CUCUR UDANG UNTUK PASSEMBUR ATAU ROJAK MAMAK:
BAHAN-BAHAN:
·         1 cawan tepung gandum (biasanya 1 cawan = 100gm).
·         1 cawan tepung beras.
·         3 sudu besar (tbsp) tepung jagung.
·         3 sudu besar (tbsp) kelapa parut/ gunakan yang kering. Tak perlu beli, goreng kering di atas kuali dengan api sederhana. kalau malas tak payah bubuh pun.
·         1 sudu kecil (tsp) Yis segera/ Mauripan 11gm setengah paket.
·         1/2 sudu kecil baking powder.
·         1 sudu kecil gula pasir dilarutkan dengan 2 cawan air suam (jangan panas!). Larutkan yis. Biarkan 10 minit sebelum dicurahkan kedalam tepung.
·         3/4 sudu kecil (tsp) garam.

·         Nota: Mamak haji tak tambah kisaran udang, taugeh, kucai, bawang atau cili hijau. kita cuba tepungnya dulu sebelum kita jadikan ia digunakan untuk “resepi passembur”. Anda boleh ikut resepi cucur udang mamak penang dalam posting lama.  Caranya sama untuk cucur ini kita tambah tepung beras untuk mengeraskan dan tepung jagung untuk tidak menjadikan hasil gorengan yang terlalu keras tetapi jadikan ranggup.  kalau tidak masukkan tepung jagung ia akan jadi seperti kueh tempeyek.

CARA MEMBUATNYA:

1. Adunkan tepung beras, gandum, jagung, baking powder dab garam serata.  Masukkan larutan gula bersama yis dalam adunan tepung.  Bancuh tepung serata. Kalau nak  berbentuk bulat cucur, cairkan sedikit tapi kalau inginkan cucur berbentukk selinder (bulat memanjang) pekatkan sedikit ditambah tepung gandum. Jenis selinder ini kita perlu gunakan sudip untuk memindahkan kedalam kuali untuk gorengan.
2. Tutup bekas adunan. Biarkan (peraman) selama sekurang-kurangnya satu jam. Lama sangat pun tak boleh kerana tepung akan menjadi masam. Bagi mamak haji 1-2 jam sudah memadai.
3. Adunan biasa akan naik dua kali dari asal. Gaulkan kembali. Masukan nyioq parut (susah nya nak sebut kelapa). Gaulkan kembali adunan. Sambil itu boleh panaskan kuali dengan minyak masak “CAP FELDA FVGH” sebelum naik harga minyak masak naik!.
4. Ini nak goreng ini, uji dan pastikan minyak betul-betul panas dengan masukan satu atau dua titik tepung adunan tadi kedalam minyak untuk menetukan kepanasan. Minyak kalau tak panas, minyak masak diserap ke dalam cucur anda. Ini akan jadikan bukannya cucur udang tapi cucur minyak. Terlalu panas akan menghanguskan cucur. pandai-pandai kawal suhu panas. kalau nak sejukan minyak panas masukan sedikit minyak baru ke dalam kuali. Kepanasan Minyak gorengn jangan sampai ia berasap (terbakar), ia buruk untuk kesihatan yang membentuk asid. Inilah sebab kadang-kala bila makan gorengan tekak kita gatal dan batuk-batuk. Minyak yang telah berasap tidak boleh digunakan. Mana nak buang?. Kenapa majlis tak mahu sediakan tempat kumpul minyak?. Kononnya dasar “hijau”. Hijau itu warna rasmi Petronas bukan Parti Pas.
5. Cara goreng gunakan sudip, panaskan sudip kedalam minyak panas selama 1-2 minit. Ambil adunan tepung dengan sudu (2 sudu) dan tolak dengan sudu yang lain, masukkan dalam minyak panas. Tepung kadang-kala melekat di sudip, untuk elakan biarkan dia masak sedikit kemudian baru tolak masuk. Kalau punyai sudip yang tak melekat (non-stick ceramic) amat sesuai. Buat perlahan-lahan untuk memahirkan.

6. Cara tuang tepung di tepi kuali menggunakan senduk dan tuang ditepi kuali. Yang melekat itu boleh ditolak dengan sudip. Untuk ini tepung perlu cair sedikit kerana ia akan meleleh perlahan masuk ke dalam kuali.  Tepung yang masih terlekat atas paras minyak di kuali boleh ditolak masuk dengan sudip bila tepung mulai masak.

Thursday, June 1, 2017

Daging Dendeng Mudah Ummi Zahidi

Bahan-bahan:

1 kilo daging fresh
(Daging dipotong besar2 dulu, rebus dan toskan. Kemudian potong kecil dan nipis. Tumbuk2 daging. Setelah siap menggoreng bawang, gunakan minyak bawang untuk menggoreng daging yang telah ditumbuk)

20 - 25 tangkai cili kering ] kisar
20 biji bawang merah ] bersama
1 cawan hirisan gula melaka
1/4 cawan air asam jawa pekat
3 sudu besar kicap pekat manis
garam secukup rasa
1/2 cawan minyak masak
1 kilo bawang merah - buat bawang goreng

Cara Membuat:-

Panaskan minyak dalam kuali. Tumiskan cili dan bawang kisar. Masak hingga betul-betul pecah minyak. Masukkan gula melaka, kicap, air asam jawa dan garam. Seimbangkan rasa. Masak hingga kering sikit dan naik minyak lagi, baru masukkan daging tadi. Kacau rata. Tutup api dan masukkan bawang goreng dan kacau rata. Sedap dimakan dengan lemang/pulut/nasi/roti.

Monday, February 13, 2017

Bulan dua 2017

Salam,
Telah berada di bulan dua 2017.