Monday, November 24, 2008

Kek Harijadi Adam ke 12 Tahun




Pada hari Sabtu 22 November yang lepas Adam menyambut Harijadi yang ke 12 . Adam bagitau dia hanya nak ajak beberapa orang kawan-kawan sekelas dia. Jadi tak perlu pikir panjang2. Menunya pizza,roti n sosej, burger,chips dan Kek Coklat. Resepi kek ni sama seperti Kek Coklat sebelumnya. Kepada sesiapa yang berminat nak membuatnya bolehlah rujuk resepi sebelum ini.

Tuesday, November 4, 2008

Pizza Datin Nik



Terima kasih Datin Nik kerana sudi memberi resipi kulit pizza yang mudah dan lembut. Sebelum ini saya mnecuba resipi yang diambil daripada internet dan ternyata kulit pizza Datin Nik lebih mudah dan lembut.
Terima kasih daun keladi dan mintak halal ya!

Bahan-bahan:

300 gm tepung( lebih kurang 3 cawan biasa)
180 gm air sejuk (13/4 cawan @ 180 ml)
30 ml minyak zaitun/olive oil
6 gm yeast
1 sudu teh garam
1 sudu besar gula

Cara-cara:
Campurkan semua bahan-bahan kering hingga sebati.
Masukkan air dan uli sebati selama 15 minit.
Bahagikan kepada bebrapa bahagian dan perap selama 30 minit. Tutup dengan tuala dapur yang bersih.
Selepas itu canai mengikut besar yang dikehendaki @ mengikut saiz loyang pizza yang kita ada.
Letak dalam loyang dan perapkan 30 minit lagi.
Jika inginkan kulit pizza yang rangup, bakar dalam oven sekejap sebelum mengisi bahan-bahan atas pizza(topping)
Cucuk atas kulit pizza menggunakan garfu sebelum meratakan sos dan meletakkan bahan inti.
Bakar dengan kepanasan 200 c.

Bahan-bahan inti pizza mengikut citarasa masing2. Apa2 pun boleh letak. Paling penting ialah keju parut.

Saturday, October 11, 2008

Kek Span/Chiffon Cake




Resipi kek chiffon ni diberi oleh Pn Chan. Ini hasil cubaan kali pertama. Tidak menjadi,salah cara pukul telur dan gula.Sengaja saya masukkan juga gambar kerana tidak tahu bila akan mencuba lagi resipi ini.

Ingredients:

6 eggs
1. 1 cup flour
2. 1 1/2 tsp baking powder
3. 1/8 tsp bicarbonet of soda
(1,2,3 sieve together)
4. 5 Tbsp oil
5. 1 cup sugar
(4,5 mixed together)
1/2 tsp cream of tartar
6 Tbsp santan
pandan essence

Method:
Beat egg white and sugar/tartar a little at a time untill stiff
( a tail appears when a spoon is dipped into it)

Beat egg yolk, add in santan, oil,pandan essence and flour.
Then add in egg white
Bake in oven 180 C for 40 mins

Cool cake upside down on a glass

Biskut Kacang Mazola


Monday, October 6, 2008

Kuih Koaci Perantau

Kuih Gulung

Biskut Coklat Chips




Bahan-bahan:

2 cawan butter
4 cawan tepung
2 sudu teh baking soda
2 cawan gula
2 cawan gula perang
5 cawan blended oatmeal(sukat oatmeal lepas itu baru blend)guna nestum pun ok
24 oz coklat chips (saya isi coklat bar sebab tak ada coklat chips)
1 sudu teh garam
18 oz coklat cadbury keping (parut) sebarng jenama pun ok (250gm)
4 biji telur
2 sudu teh baking powder
3 cawan badam cincang (jika tak mau pun tak apa @ jika nak gantikan dengan apa2 jenis kekacang)

Cara-cara:

Pukul butter dan gula sehingga kembang
Masukkan telur dan vanila
Campurkan bersama tepung, oatmeal, garam,baking powder dan soda bicarbonate.
Masukkan coklat chips, cadbury dan badam.
ambil satu sudu kecil dan letakkan atas dulang pembakar. Buat sehingga habis
Bakar selama 10 minit dengan kepanasan oven 170 C (375F)

Selamat mencuba.Sedap dan ranggup

Sunday, September 14, 2008

Makaroni Bakar



Resipi ini khas untuk Mona Megat and the heroes.

Bahan-bahan:

500 gm makaroni (apa-apa jenama, saya biasa guna jenama Barilla)- rebus sehingga lembut, tos dan gaul dengan minyak zaitun- ketepikan
2 biji bawang besar - potong dadu (bawang besar kuning lagi sedap daripada bawang besar merah
4 ulas bawang putih - cincang
300 gm daging cincang(mince meat) nak letak lebih pun ok, lagi sedap
sedikit oregano -tak letak pun tak apa
1 batang pelepah salery- potong nipis2- tak letak pun tak apa
2 batang lobak kecil- potong dadu - kalau lobak besar 1 pun cukup
2 biji tomato - potong dadu
Mozarella cheese - parut atau beli yang dah sedia parut- banyak ikut suka, lagi banyak lagi sedap
5 biji telur @ lebih - ikut suka
1 biji lada benggala @ capsicum - jika suka, sama ada warna merah, kuning, hijau atau oren.
1 sudu kecil madu
Garam, lada hitam dan gula secukup rasa

Cara-cara:
1. Panaskan 3 sudu minyak zaitun @ sebarang jenis minyak masak , tumis bawang besar dan bawang putih.
2. Apabila naik bau masukkan daging cincang, kacau sehingga air daging keluar dan daging bertukar menjadi warna pucat. Kacau rata.
3. Masukkan tomato, lobak merah, lada benggala, oregano, salery dan kacau rata.
4. Masukkan madu, garam dan lada hitam. Rasa masin, manis mengikut citarasa masing-masing.
5.Kacau sehingga agak pekat, apabila pekat angkat.
Dalam masa yang sama panaskan oven antara 175-180 darjah C.
6.Masukkan makaroni yang telah direbus tadi kedalam bahan2 yang telah dimasak. Kacau rata. Masukkan kedalam loyang bakar yang telah disapu minyak (supaya tidak melekat)
7. Pukul telur sehingga agak kembang dan tuang kedalam loyang, apabila telur telah menyerap tabur keju Mozarella diatas makaroni tadi dan bakar sehingga masak.

Hasilnya seperti gambar diatas.


Selamat mencuba

Lompat Tikam




Resipi ini diambil daripada rakan siber. Maaf sekali lagi kerana terlupa blog siapa.

Bahan-bahan:

Lapisan Hijau A

1 cawan tepung beras
3 cawan santan cair
1/2 cawan air dan pandan
1/2 sudu keci garam
1 sudu kecil air kapur

Lapisan Putih B

1/2 cawan tepung beras
4 3/4 cawan santan
1/4 sudu garam

Bahan Kuah C

1-2 keping gula kabung/Melaka
2 cawan air
2 helai daun pandan (simpul)

Cara Lapisan Hijau A:

Gaul rata bahan2 A dalam periuk dan masak atas api sederhana
Kacau hingga mendidih menggunakan pemutar telur
Apabila telah pekat dan berkilat masukkan dalam loyang dan sejukkan

Cara lapisan Putih B

Gaul rata bahan B dan tapiskan kedalam periuk.
kacau atas api sederhana, gunakan pemutar telur dan kacau sehingga pekat dan berkilat.

Tuang diatas lapisan hijau dan sejukkan. Lebih sedap jika dimasukkan kedalam peti ais.

Apabila menghidang, potong kuih lompat tikam dan tuangkan sirap gula. Sedia untuk dimakan.

Murtabak Perantau



Pizza Bujang



Terima kasih Datin Nik kerana sudi memberi resipi kulit pizza yang mudah dan lembut. Sebelum ini saya mnecuba resipi yang diambil daripada internet dan ternyata kulit pizza Datin Nik lebih mudah dan lembut.
Terima kasih daun keladi dan mintak halal ya!

Bahan-bahan:

300 gm tepung( lebih kurang 3 cawan biasa)
180 gm air sejuk (13/4 cawan @ 180 ml)
30 ml minyak zaitun/olive oil
6 gm yeast
1 sudu teh garam
1 sudu besar gula

Cara-cara:
1. Campurkan semua bahan-bahan kering hingga sebati.
2. Masukkan air dan uli sebati selama 15 minit.
3. Bahagikan kepada bebrapa bahagian dan perap selama 30 minit. Tutup dengan tuala dapur yang bersih.
4. Selepas itu canai mengikut besar yang dikehendaki @ mengikut saiz loyang pizza yang kita ada.
5. Letak dalam loyang dan perapkan 30 minit lagi.
6. Jika inginkan kulit pizza yang rangup, bakar dalam oven sekejap sebelum mengisi bahan-bahan atas pizza(topping)
7. Cucuk atas kulit pizza menggunakan garfu sebelum meratakan sos dan meletakkan bahan inti.
8. Bakar dengan kepanasan 200 c.

Bahan-bahan inti pizza mengikut citarasa masing2. Apa2 pun boleh letak. Paling penting ialah keju parut.

Kosui/Kaswi




Resipi yang diberi oleh Kak Da Jawariah ketika melawat kami di Stockholm. Ramai yang suka resipi ini.Hihi..dah sampai tahap international Kak Da oii..

KUEH KASWI

1 CAWAN TEPUNG UBI
2 CAWAN TEPUNG GANDUM
1 CAWAN GULA PASIR
1 CAWAN GULA MERAH
6 CAWAN AIR
1 1/2 SUDU BESAR AIR KAPUR

CARA-CARANYA

Gaul semua bahan-bahan di atas
Campur air sedikit demi sedikit sehingga sebati
Masukkan air kapur
Tapis adunan dan kukus lebih kurang 30 minit

KELAPA - Gaul kelapa dengan sedikit garam dan kukus selama 5-6 minit

Friday, September 12, 2008

Ramadhan 2008


Salam Ramadhan kepada semua. Moga kita semua dapat menunaikan ibadat puasa dengan sempurna pada tahun ini dan meningkatkan amalan2 yang sunat. Marilah sama-sama kita berdoa dengan rendah hati agar segala ibadat yang kita lakukan mendapat pahala yang berganda serta keberkatan yang berpanjangan daripada Allah S.W.T .


Dalam menyediakan pelbagai hidangan yang menyelerakan untuk berbuka puasa, jangan pula kita berlebihan hingga berlaku pembaziran. Ingatlah, dalam kegembiraan kita menyambut Ramadhan dan menikmati pelbagai juadah terdapat insan2 yang menderita kelaparan. Bulan mulia dan barakah ini marilah kita sama-sama berdoa agar segala apa yang kita lakukan, setiap patah yang kita ucapkan mendapat keberkatan dan pahala.


Disamping itu mari kita sama-sama memanjatkan doa kepada Allah S.W.T agar mereka yang telah pergi dicucuri rahmat dan bahagia di SANA.

Wednesday, March 5, 2008

Tart Keju Strawberi (Strawberry Cheese Tart )

adunan tart
tekap kedalam acuan tart
ini rupa tart yang dah masak...

Tart Keju Strawberi

Resepi ni diambil daripada salah satu blog rakan maya. Maaf ya..dah lupa kat blog mana..itulah sebab suka sangat menyinggah kat rumah orang...tak dijemput pun masuk jugak. Terima kasih pada yang empunya blog.

Bahan-bahan:

Pastri/Kulit luar

250 gm butter/marjerin
125 gm gula halus
1 biji putih telur
1 sudu teh esen vanila
440 gm tepung gandum/serbaguna

Cara-cara:

1. Pukul butter dan gula halus hingga sebati/putih
2. Masukkan putih telur dan esen vanila. Kacau hingga sebati.
3. Masukkan tepung dan uli hingga sebati. Masukkan adunan kedalam acuan tart, cucuk dengan garfu dan bakar selama 10-12 minit atau separuh masak dengan kepanasan suhu 175'C.
4. Angkat dan sejukkan.

Bahan-bahan cheese tart
1. 200 gm cream cheese
2. 200 gm yogurt kosong/putih(dalam resepi asal tiada)
3. 1 cawan gula halus( sebenarnya terlalu manis, boleh kurangkan)
4. 1 biji telur
5. 1 sudu teh vanila
6. Strawberi paste( bukan jem tetapi yang agak cair, biasanya untuk lapisan pancake)

Cara-cara:

1. Pukul cheese dan telur hingga kembang/sebati
2. Masukkan vanila, gula dan yogurt, pukul hingga sebati.
3. Masukkan kedalam acuan tart yang separuh masak tadi dan bakar selama 15 - 20 minit atau sehingga masak.
4. Sejukkan dan sedia untuk dimakan.

* Jika ingin menyimpan didalam bekas kedap udara pastikan tart telah betul-betul sejuk, jika tidak kulit tart akan menjadi lembut.

Selamat Mencuba

p/s Long, tak boleh makan banyak-banyak sebab terlalu tinggi kandungan lemak.

Thursday, February 28, 2008

Kek Marble



Muffin Pisang

adunan muffin
..yang dah masak, ok lah kan..

Resepi Muffin boleh rujuk entri sebelum ini. Kli ni saja nak tunjuk gambar kerana percubaan kali kedua agak cantik dan sedap rasanya.

Sunday, February 10, 2008

Karipap dan Kuih Bakar

Karipap ni antara kuih melayu pertama yang saya belajar, sebab ianya senang dan pasti jadi.
Intinya saya ikut selera sendiri tak merujuk mana-mana resepi sebab lain orang lain seleranya. Kulit karipap ni saya belajar daripada Kak Zu dan memang kena dengan selera saya. Bagi yang suka karipap selamat mencuba.

Karipap

Inti karipap
Bahan-bahan:

4 biji kentang (saiz besar @ apa-apa saizlah dipotong dadu)
100gm daging cincang( boleh gantikan dengan ayam @ udang kering @ udang basah, ikut selera masing-masing)
4 biji bawang besar (dipotong dadu)
2 ulas bawang putih (dicincang)
3 sudu besar rempah kari( apa-apa jenis, saya biasa guna kari daging )
Daun kari (jika ada)
3 sudu besar minyak ( saya gunakan minyak zaitun)
1 sudu lada kering ( jika nak pedas)
Sedikit air
Garam, gula sesedap rasa.

Cara-cara:
1. Panaskan minyak, tumiskan bawang besar, bawang putih , daun kari dan lada sehingga naik bau dan garing.
2. Masukkan rempah kari yang telah dibancuh dengan sedikit air dan kacau sehingga naik bau.
3. Masukkan daging @ ayam@ udang, kentang dan digaul rata.
4. Setelah rata masukkan air, apabila kentang telah lembut masukkan gula dan garam mengikut citarasa masing, masak sehingga air kering.
5. Angkat dan sejukkan.

* Inti ni boleh disimpan didalam peti ais sehingga dua minggu dalam bekas kedap udara.

Kulit karipap

Bahan-bahan:

4 cawan tepung
4 sudu besar butter @ marjerin
sedikit garam
air panas

Cara-cara:

1. Cairkan butter dalam air panas
2. Buat lubang ditengah-tengah tepung, masukkan garam dan butter yang telah cair tadi, uli sehingga menjadi adunan yang lembut.
3. Bulat-bulatkan dan bolehlah diisi inti, kelim dibahagian tepi dan goreng.

* sukatan air mengikut kualiti tepung. Isi air sedikit-sedikit sehingga dapat doh yang dikehendaki. Saya suka adunan yang lembut supaya senang untuk mengelim.

Selamat mencuba.

Resepi Kuih Bakar ni diambil daripada Pn Fauzah Bahaudin, beliau bukan sahaja memberi resepi tetapi acuannya sekali. Terima kasih puan, acuan ni dah banyak berjasa jadi, saya kongsi bersama resepi kuih bakar ni untuk melebarkan rantaian ilmu di alam siber ni.

Kuih Bakar Pn Fauzah

Bahan-bahan:

1 cawan tepung serbaguna
1 cawan gula ( ikut suka masing-masing nak tambah @ nak kurangkan)
1 cawan telur ( biasanya telur besar 3 biji telur kecil 4 biji)
6 helai pandan( kisar dan tapis)
31/2 cawan santan ( saya gunakan santan tin)
Bijan
Pewarna hijau (jika suka)

* daun pandan tu saya kisar dengan 1 cawan air dan saya kurangkan santan kepada 21/2 cawan. apapun ikut suka cara masing-masing. Saya tambah 2 sudu besar tepung gandum sebab saya suka kuih yang agak keras .

Cara-cara:

1. Panaskan acuan kuih bakar atas api perlahan, letak sedikit butter. Waktu yang sama panaskan oven 180 darjah c.
2. Kisar semua bahan diatas didalam pengisar sehingga sebati. Jika tidak menggunakan pengisar pastikan digaul sebati dan tapis.
3. Tuangkan adunan kedalam acuan kuih bakar dan tabur bijan
4. Pindahkan kedalam oven, bakar selam 40 minit @ sehingga masak.

* jika tiada acuan kuih bakar , gunakan loyang pun ok. Saya dah cuba gunakan loyang dan hasilnya sama, cuma tak ada bentuk.

Selamat mencuba.

Apam Beras Long Kama

Resepi daripada Kak Long.


Bahan-bahan:
1 cawan tapai nasi
2 cawan gula
1 kampit tepung beras
4 cawan air
Eno
Pewarna jika suka

Cara-cara:

Masukkan semua bahan dalam pengisar.
Kisar sehingga sebati.
Masukkan eno jika mahukan apam merekah. (saya tak suka letak eno)
Warnakan mengikut warna kesukaan anda. (psssssssssst jangan le warna biru pulak!)

Saturday, February 9, 2008

Pizza


Pizza ni buat kali kedua, resepi sama seperti sebelum ni.. Adam pun dah janji dia nak cuba buat sendiri pizza ni.

Talam Ubi Kayu


Talam Ubi Kayu

Bahan-bahan:

Lapisan bawah:
1. 400 gm ubi kayu yang telah diparut dan diperah air sagunya.
2. 1 cawan gula
3. 2 sudu makan tepung ubi kayu
4. 2 sudu makan tepung beras
5. 1 1/2 cawan santan
6. Perisa pandan @ air daun pandan yang dikisar dengan 1/2 cawan air tadi( pewarna hijau)

Lapisan atas:

1. 2 cawan santan
2. 5 sudu makan tepung beras
3. 2 sudu tepung jagung
4. Secubit garam

Cara-cara:

1. Campur semua bahan-bahan lapisan bawah, tapis dan masukkan kedalam loyang pengukus.
2. Kukus selama 30 minit. (Pastikan air kukusan telah mendidih )
3. Campurkan semua bahan-bahan lapisan bawah dan masakkan diatas api perlahan sehingga pekat. Pastikan dikacau selalu supaya tidak berketul-ketul.(sama seperti membuat puding kastad)
4. Lapisan bawah yang telah masak tadi dicucuk dengan garfu dan tuangkan lapisan atas tadi.
5. Kukus semula selama 20 minit atau sehingga masak.
6. Sejukkan dan bolehlah dipotong mengikut cara masing-masing.

Selamat Mencuba.

P/S Long , tak sangka senang je, buat talam ubi ni!

Kuih Gelang @ Kuih Keria


Friday, February 1, 2008

Laksa Perantau


Bahan-bahan untuk kuah:

2 tin sardin besar ( saya guna yang biasa bukan dalam sos tomato)
3 biji bawang besar
3 ulas bawang putih
4 biji cili api dan 1 biji lada besar
Belacan ( ikut suka nak letak banyak mana)
Asam keping ( ikut suka berapa keping, saya letak 6 keping)
Bunga kantan 3 kuntum (saya gunakan bunga kantan yang telah disejuk beku, kerana tiada dijual disini)
Daun kesum 4 pelepah. ( juga yang telah disejuk beku)
Air ( ikut suka ), garam, gula


Cara:
Potong bawang merah, bawang putih dan cili/lada, kisar sehingga hancur , masukkan pula sardin dan kisar .Jika menggunakan pengisar kecil, kisar secara berasingan setiap satu.
Masukkan kedalam periuk , apabila mendidih masukkan asam keping, bunga kantan , daun kesum dan masak sehingga pekat. Masukkan garam dan gula mengikut citarasa masing-masing.

Bahan salad:

Salad bulat ( hiris halus)
Mentimun ( hiris memanjang)
Bawang ( hiris halus)
Cili api ( lada kecik, hiris halus)

Cara hidang:
Masukkan laksa kedalam mangkuk, tabur bahan salad dan tuangkan kuah. Bolehlah menjamu selera.

Nota: bagi pencinta seni makan, resepi ni memang tidak sesuai kerana ianya terlalu ringkas , tetapi bagi yang mengidam, diperantauan dan bahan-bahan pula terhad bolehlah mencuba.

Dendeng Daging


Resepi ini diambil daripada Kak Ros, kakak ipar kawan yang datang bercuti kesini. Mula-mula rasa daging dendeng ni, terus teringat dendeng yang makan kat rumah Long itu hari..masa raya..ingat tak? Resepinya tersangatlah ringkas, jadi saya cuba buat dan bagi kawan-kawan rasa. Semua kata oklah tapi daging agak keras .Rupa-rupanya daging dendeng ni perlu diketuk atau ditumbuk..hahhaha..nantilah buat kali kedua saya ketuk betul2!!
Bahan-bahan:
1 kg daging ( kalau boleh daging lembut @ batang pinang)
1 kg @ 1/2 kg cili hidup ( saya tak guna sebanyak tu sebab takut pedas, saya guna 5 biji cili api, 1 biji cili besar)
15 biji bawang putih
7 biji bawang besar
4 keping asam keping
minyak untuk menggoreng
Cara-cara:
1. Perap daging bersama garam dan gula selama sepuluh minit ( katanya ni petua melembutkan daging, saya perap lebih sepuluh minit, saya guna 1 sudu teh garam halus dan 1 sudu besar gula dan 2 sudu besar madu)
2. panaskan minyak dan goreng daging dengan api perlahan. Minyak ni jangan banyak sangat, agak2 sendirilah. Tutup kuali dan dikacau sekali sekala sehingga daging kering.
3. Kisar cili dengan air sedikit.
4. tumbuk bawang putih dabn bawang besar kasar-kasar. ( saya gunakan chopper aje, hasilnya macam bawang ditumbuk kasar2 jugak)
5. Panaskan 2 senduk minyak mazola ( saya guna minyak lain) dan ambil minyak daging tadi untuk menumis cili.
6. masukkan bawang dan tumis sehingga garing.
7. Setelah garing masukkan asam keping, garam, gula mengikut citarasa masing-masing.
8. Setelah sebati masukkan daging kedalam tumisan cili tadi. ( ingat ! daging kena ketuk dulu)
9. Masak sehingga kering.
Selamat mencuba.
P/s Long, saya saje2 tambah bawang goreng sebelum daging tu betul-kering sebab saya pernah makan dendeng yang sangat sedap, rahsianya ialah letak bawang goreng banyak tetapi bawang tu digoreng sendiri bukan yang segera. Nanti lain kali saya cuba buat guna bawang yang digoreng sendiri.


Pizza Mudah



Adam dah berminggu-minggu sebut nak makan pizza, kat sini pizza makanan laut dan sayur-sayuran memang ada tetapi cara penyediaannya alahaiiii....bercampur-campur...penyepit, sudu, garfu yang sama diguna untuk mengambil salami, sosej , udang, salad yang terang-terang kita tak boleh makan. Nak ambil hukum darurat tak sampai hati..maklum depan mata..jadi cubalah buat sendiri..jadi jugak dan paling penting Adam suka. Resepi ni dicilok daripada internet kat web mana dah lupa. Dalam banyak2 resepi nilah yang paling mudah. Terjemahan ikut sedap sendiri aje..

Bahan-bahan:

500 gm tepung serbaguna
4 sudu besar minyak zaitun (olive oil)
1 sudu teh garam
200ml air suam
2 sudu teh yis kering ( saya guna sebungkus yis mauripan 11gm)
1/2 sudu teh gula

Cara-cara kulit pizza:

1. Masukkan tepung kedalam bekas yang sesuai.
2. Dalam bekas lain, campurkan yis kering, gula dan sedikit air suam, kacau dan biarkan selama 10 minit atau sehingga naik tiga kali ganda.
3. Tepung tadi, campurkan dengan minyak zaitun dan garam.
4. Masukkan yis yang telah kembang kedalam tepung dan tambah 200ml air suam.
5. Campurkan bahan-bahan tadi dan uli hingga menjadi adunan yang lembut.
6. Tutup bekas dengar tuala dapur/kain yang bersih dan biarkan selama satu jam.
Semetara menunggu satu jam bolehlah buat sos pizza dan sediakan bahan-bahan atas pizza.

Bahan -bahan untuk sos pizza yang diletak atas kulit pizza:

1. 1 biji bawang( saya buat lebih)
2. 4 biji bawang putih ( saya letak lebih)
3. 3 sudu besar minyak zaitun ( saya tak sukat, agak2 aje)
4. 1 tin 400gm tomato dadu
5. 1 sudu teh oregano ( saya tak letak sebab tak ada kat rumah)
6. Daun basil ( daun selasih kot! saya tak isi sebab tak ada kat rumah tak sempat nak beli lain kali boleh cuba isi daun2 ni)
7. Lada kalau suka, garam sesedap rasa

Cara-cara sos pizza:
1. Potong dadu bawang merah, bawang putih.
2. Tumis dengan minyak zaitun, masukkan tomato dan daun-daun.
3. Masak sehingga pekat atau kalau rajin boleh kisar. pastikan tidak terlalu berair.
4. Sejukkan

Bahan atas pizza.

Saya tak ikut sangat dalam resepi, saya ikut apa yang ada kat rumah masa tu. Saya letak:

1. Sosej ayam
2. Lada benggala (kuning dan merah)
3. Cendawan butang yang segar ( bukan dalam tin)
4. Udang
5. Keju Mozarella yang dah disagat. Lain-lain jenama pun boleh @ ikutlah selera masing-masing.

Apabila semua bahan dah sedia bolehlah membuat pizza.

Cara-cara penyediaan pizza:

1. Panaskan oven 180 darjah
2. Ambil 1/3 adunan pizza dan ratakan dalan pembakar pizza( saya gunakan loyang yang nipis sebab tak ada loyang pizza.
3. Ratakan, dan biarkan selama 15 minit. Cucukkan dengan garfu dan bakar sekejab ( saya bakar 15 minit)
4. Angkat kulit pizza, ratakan sos pizza dan letakkan bahan-bahan atas pizza , akhir sekali tutup dengan keju Mozarella sagat tadi.
5. Naikkan suhu oven kepada 200 darjah celcius.

Selamat mencuba.

p/s Saya gunakan loyang yang berukuran 30cm, dapat dua biji pizza. Bahan tabur atas ikut suka masing-masing. Kulit pizza ni boleh disejuk bekukan. Heheeehhe..saya tak sempat nak sejuk bekukan sebab Adam lepas geram.

Kek Lobak Merah (Carrot Cake)



Kek ni dibuat sempena hari jadi abah Nina dan Adam. Dah menjadi tradisi kami sekeluarga setiap kali menyambut hari jadi mesti ada kek sebiji untuk bergambar kenang-kenangan. Resepinya diambil daripada Kak Bariah Cairo. Dulu-dulu suka sangat makan kek ni, tapi tak pernah buat. Oleh kerana kek yang dijual disini sangat tinggi keraguan halalnya, maka nilah masa nak tunjuk bakat. Sesiapa yang nak mencuba, silakanlah. Caranya sangat mudah dan rasanya sangat sedap.

Bahan-bahan:
1 cawan gula halus
1 cawan minyak sayuran/mazola (saya ganti dengan butter)
3 biji telur
1 sudu teh vanilla
1 1/2 cawan tepung gandum/serbaguna
1 sudu teh soda bikarbonat
1 sudu teh serbuk penaik
1 sudu besar serbuk kulit kayu manis ( saya gantikan dengan jus limau sebab saya tak suka perasa kulit kayu manis)
1 cawan lobak merah yang dah diparut (tapis airnya dan perah sedikit, jangan terlalu kering)
1/2 cawan kacang walnut yang dah dihiris (saya gantikan dengan badam/almond hiris dan coklat urai)
1/2 sudu teh garam halus

Cara-cara:
Panaskan oven 175 darjah c.
1. Campurkan 4 bahan teratas dan pukul sehingga kembang @ ringan.
2. Campurkan tepung, serbuk penaik, soda bikarbonat, garam, dan jus limau.
3. Masukkan tepung ini kedalam campuran gula yang telah kembang tadi, gaul rata.
4. Masukkan pula lobak merah yang telah diparut dan coklat urai.
5. Bakar selama 45 minit atau sehingga masak. ( cucuk dengan lidi, jika tidak melekat itu tandanya telah masak)

p/s. Long, cuba jangan tak cuba sedap ni!
Saya belah dua kek tu, lepas tu sapu jem berries dan tangkupkan semula. Bertambah sedap tapi sesiapa yang tak suka manis jangan isi.