Wednesday, July 12, 2017

Kuih Kosui @ Kuih Kaswi @ Kuih Gula Merah Mudah



Salam,

Kuih kaswi@kosui@ kuih gula merah adalah kuih kegemaran saya sejak kecil. Saya suka bau dan rasa kapur yang diadun bersama gula merah. Jika kena dengan gula merah yang baik kualitinya, kita boleh bau harum kuih kaswi ini.
Saya juga sudah mencuba beberapa resipi sejak bertahun-tahun dulu. Saya pernah makan kuih kaswi yang sangat sedap tetapi sayang resipinya tidak dikongsi sehingga resipi itu telah berkubur bersama-sama tuannya.
Resipi kaswi yang sedap biasanya lembut, agak liat dan harum baunya.

Resipi Kuih Kaswi yang saya buat pada bulan puasa yang lepas bukanlah yang tersedap saya pernah makan tetapi yang pasti bila buat gerenti jadi. Jadi, pada bulan Ramadan yang lepas saya membuat Kuih Kaswi menggunakan resipi ini sebanyak tiga kali.
Resipi ini daripada Chef Hanieliza yang popular di alam siber suatu masa dulu. Resipi ini saya ambil daripada bukunya yang dihadiahkan kepada saya oleh rakan sekerja sebelum saya berangkat ke Ankara. Inilah resipi pertama yang saya cuba daripada buku "Kompilasi Resipi Warisan" mengandungi 230 Resipi Turun Temurun oleh Chef Hanieliza. Terima kasih kawan Ida Ady dan Chef Hanieliza.

Bahan-bahan:

Bahan A

2 cawan tepung gandum
1/2 cawan tepung kanji @ tepung ubi
1/2 sudu teh kapur sirih. Saya isi satu suduh penuh sebab saya suka rasa kapur yang kuat.
1/2 biji kelapa parut @ seberapa banyak yang kita suka
sedikit garam
sedikit minyak untuk disapu pada loyang

Bahan B(Air Gula)

5 cawan air
1 cawan gula merah
1 cawan gula pasir
2 helai daun pandan @ ikut suka nak letak banyak mana(dikoyak dan disimpul)

Cara Membuatnya:
1. Panaskan air di dalam pengukus.
2. Ratakan sedikit minyak didalam loyang bersaiz 7 inci.(saya tak pasti loyang saya bersaiz berapa, jadi gunalah sebarang loyang yang kita ada)
3. Masakkan bahan B didalam periuk yang berasingan sehingga mendidih kemudian tapiskan.
4. Apabila sudah agak suam @ sejuk bancuh semua bahan A dengan Bahan B kecuali garam dan kelapa parut, kemudian tapiskan kedalam loyang yang telah pun dipanaskan didalam pengukus yang airnya telah mendidih.
5. Kukus selama 30 minit.
6. Apabila kuih telah sejuk potong ikut size kegemaran masing-masing. Seelok-eloknya gunakan pisau plastik untuk memotong supaya nampak cantik.
7. Kelapa yang telah digaulkan dengan garam, seeloknya kukus seketika supaya tidak cepat basi.
8. Lumurkan kuih dengan kelapa parut tadi.
9. Siap untuk dihidang.

nota: Sepanjang tiga kali membuat kuih kaswi ini saya terlupa untuk ambil gambar kuih yang telah digaul dengan kelapa.

Bagi saya resipi ini sangat mudah, gerenti jadi. Silalah cuba.




No comments: