Friday, December 28, 2007

Kek Kukus Buah-buahan


Resepi Kek kukus buah-buahan ni diambil daripada mak saudara suami. Rasanya memang sedap. Saya suka rasa masam kismis, oleh itu saya saya tidak letak buah-buahan campuran sebaliknya gantikan dengan kismis.
Bahan-bahan:
5 biji telur (grade A @ besar)
2 cawan marjerin @ butter
21/3 gula halus
1 cawan gula kasar ( dihanguskan) menggunakan 1/3 air
4 cawan tepung gandum/serbaguna
2 sudu cream of tartar ( saya tak letak sebab tak ada)
2 sudu soda bikarbonat
375 gm buah-buahan campuran @ kismis
1 camca teh esen limau (saya letak vanilla sebab tak ada)
Cara:
1. Pukul telur secara berasingan sehingga kembang
2. Pukul marjerin dengan gula sehingga ringan dan gebu dan masukkan telur pukul lagi hingga sebati.
3. Masukkan gula hangus.
4. Tepung gandum, cream of tartar dan soda bikarbonat diayak bersama dan gaulkan bersama -sama dengan buah-buahan campuran.
5. Masukkan campuran tepung kedalam adunan gula tadi, gaul sebati.
6. Kukus selama 4 jam .Tutup loyang menggunakan aluminium bagi mengelakkkan wap kukusan masuk kedalam adunan kek.
Nota: Long, saya tidak menggunakan aluminium , sebaliknya menggunakan kain untuk membalut bawah penutup kukus supaya air /wap tidak jatuh kedalam loyang kek.
Selama kat sini saya dah 4 kali membuat kek ini, sekali gunakan buah-buahan campuran tiga kali gunakan kismis. Saya memang suka tapi....kena tahanlah..nanti "curve"langsung tak dak!!! hehheheeh....
Selamat Mencuba.