Thursday, April 7, 2011

Asam Pedas Kepala Salmon



Resipi diambil daripada buku masakan terbitan Alaf 21

Bahan-bahan:

Kepala Ikan Salmon - terpulang nak berapa ketul
13 tangkai cili kering - kisar
2 biji bawang besar -kisar. Resipi asal bawang merah
2 ulas bawang putih - kisar.Saya isi lebih
2 cm halia - kisar. Saya tak ukur
1 sudu kecil kunyit serbuk - jika letak kunyit hidup lagi sedap
Sedikit belacan
2 batang serai diketuk
2 biji terung bulat dibelah empat - saya gunakan terung panjang.
1 batang daun kesum . saya isi banyakkk sebab saya suka..
1 sudu kecil kerisik - saya isi lebih
Sedikit air asam jawa . saya gantikan dengan air limau segar sebab tiada asam jawa
Minyak masak
Garam dan gula secukup rasa

Cara membuatnya:

1. Panaskan minyak masak dan tumiskan semua bahan2 yang telah dikisar.
2. Masukkan air asam, daun kesum dan serai.
3. Apabila mendidih, masukkan garam,gula , terung dan kepala ikan. Masak hingga mendidih @ sehingga ikan masak.
4. Akhir sekali masukkan kerisik dan masak lagi selama 3-5 minit.
5. Sedia untuk dihidang.

Selamat Mencuba

No comments: