Friday, February 1, 2008

Pizza Mudah



Adam dah berminggu-minggu sebut nak makan pizza, kat sini pizza makanan laut dan sayur-sayuran memang ada tetapi cara penyediaannya alahaiiii....bercampur-campur...penyepit, sudu, garfu yang sama diguna untuk mengambil salami, sosej , udang, salad yang terang-terang kita tak boleh makan. Nak ambil hukum darurat tak sampai hati..maklum depan mata..jadi cubalah buat sendiri..jadi jugak dan paling penting Adam suka. Resepi ni dicilok daripada internet kat web mana dah lupa. Dalam banyak2 resepi nilah yang paling mudah. Terjemahan ikut sedap sendiri aje..

Bahan-bahan:

500 gm tepung serbaguna
4 sudu besar minyak zaitun (olive oil)
1 sudu teh garam
200ml air suam
2 sudu teh yis kering ( saya guna sebungkus yis mauripan 11gm)
1/2 sudu teh gula

Cara-cara kulit pizza:

1. Masukkan tepung kedalam bekas yang sesuai.
2. Dalam bekas lain, campurkan yis kering, gula dan sedikit air suam, kacau dan biarkan selama 10 minit atau sehingga naik tiga kali ganda.
3. Tepung tadi, campurkan dengan minyak zaitun dan garam.
4. Masukkan yis yang telah kembang kedalam tepung dan tambah 200ml air suam.
5. Campurkan bahan-bahan tadi dan uli hingga menjadi adunan yang lembut.
6. Tutup bekas dengar tuala dapur/kain yang bersih dan biarkan selama satu jam.
Semetara menunggu satu jam bolehlah buat sos pizza dan sediakan bahan-bahan atas pizza.

Bahan -bahan untuk sos pizza yang diletak atas kulit pizza:

1. 1 biji bawang( saya buat lebih)
2. 4 biji bawang putih ( saya letak lebih)
3. 3 sudu besar minyak zaitun ( saya tak sukat, agak2 aje)
4. 1 tin 400gm tomato dadu
5. 1 sudu teh oregano ( saya tak letak sebab tak ada kat rumah)
6. Daun basil ( daun selasih kot! saya tak isi sebab tak ada kat rumah tak sempat nak beli lain kali boleh cuba isi daun2 ni)
7. Lada kalau suka, garam sesedap rasa

Cara-cara sos pizza:
1. Potong dadu bawang merah, bawang putih.
2. Tumis dengan minyak zaitun, masukkan tomato dan daun-daun.
3. Masak sehingga pekat atau kalau rajin boleh kisar. pastikan tidak terlalu berair.
4. Sejukkan

Bahan atas pizza.

Saya tak ikut sangat dalam resepi, saya ikut apa yang ada kat rumah masa tu. Saya letak:

1. Sosej ayam
2. Lada benggala (kuning dan merah)
3. Cendawan butang yang segar ( bukan dalam tin)
4. Udang
5. Keju Mozarella yang dah disagat. Lain-lain jenama pun boleh @ ikutlah selera masing-masing.

Apabila semua bahan dah sedia bolehlah membuat pizza.

Cara-cara penyediaan pizza:

1. Panaskan oven 180 darjah
2. Ambil 1/3 adunan pizza dan ratakan dalan pembakar pizza( saya gunakan loyang yang nipis sebab tak ada loyang pizza.
3. Ratakan, dan biarkan selama 15 minit. Cucukkan dengan garfu dan bakar sekejab ( saya bakar 15 minit)
4. Angkat kulit pizza, ratakan sos pizza dan letakkan bahan-bahan atas pizza , akhir sekali tutup dengan keju Mozarella sagat tadi.
5. Naikkan suhu oven kepada 200 darjah celcius.

Selamat mencuba.

p/s Saya gunakan loyang yang berukuran 30cm, dapat dua biji pizza. Bahan tabur atas ikut suka masing-masing. Kulit pizza ni boleh disejuk bekukan. Heheeehhe..saya tak sempat nak sejuk bekukan sebab Adam lepas geram.